Feestelijke afsluiting van het Ruslandjaar in Pendrecht

In Moskou werd het Nederland-Rusland-jaar onlangs afgesloten met een concert van het Koninklijk Concertgebouworkest, in Pendrecht zal het Ruslandjaar in Pendrecht feestelijk afgelogen worden met een concert van het Oeral Kozakkenkoor en het Oekraïens Ensemble Uzory met als dirigent Gregor Bak.
Op 8 december 2013 wordt bij de Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk het Ruslandjaar in Pendrecht feestelijk afgesloten met een exclusief optreden van het beroemde Oeral Kozakkenkoor, opgericht in 1591 (!), begeleid door het ensemble Uzory en het gedirigeerd door Gregor Bak.

De Open Hofkerk gaat voor dat concert open om 14:00 uur en het concert begint om 15:00 uur.

De toegang is slechts € 6,00 en € 4,00 voor Rotterdam-pashouders.

Dit is het vierde en laatste concert in de serie “RUSLANDJAAR IN PENDRECHT”
“Nederlandse Kerst in warme Russische klanken”: Het beroemde Oeral Kozakkenkoor, opgericht in 1591 (!), begeleid door het ensemble Uzory en het geheel o.l.v. de bekende presentator, musicoloog èn dirigent Gregor Bak staat deze middag garant voor een prachtig concert dat u niet gauw vergeten zult! De zaal gaat 14.00 uur open, reserveren is niet mogelijk.

In 1591 werd door Tsaar Feodor Ivanovitz het regiment der Oeral Kozakken opgericht. Dit regiment diende als garde-eskadron van de Tsaar. De Oeral Kozakken, geliefd vanwege hun welluidende zang, waren dikwijls aanwezig bij festiviteiten van de Tsaar en zijn grootvorsten, waar ze triomfen vierden door uitvoeringen van Byzantijnse gezangen en Russische Kozakkenliederen. Het regiment was ope- rationeel tot 1917, het jaar van de Russische revolutie. Na de daarop volgende burgeroorlog weken vele kozakken uit naar West-Europa.
In 1924 blies de oud-kozak Andrej Scholuch in Parijs het Oeral Kozakkenkoor nieuw leven in. In 1974 kreeg het koor in Nederland alle rechten van het oorspronkelijke regiment officieel overgedragen. Daardoor is het Oeral Kozakkenkoor gerechtigd tot het voeren van het regimentswapen. De kwaliteit is steeds hoog gehouden. Sinds 1993 staat het koor onder leiding van Gregor Bak. Het uit ruim 30 mannen bestaande koor krijgt in binnen- en buitenland een steeds grotere bekendheid en heeft ver- schillende radio- en televisieoptredens verzorgd.

In 2012 is het koor door de Russische UCA (Ural Cossacks Army) voor Nederland benoemd tot officiële vertegenwoordiging van de Oeral Kozakken met een eigen Ataman (hoofdman).

Dirigent Gregor Bak heeft, na het gymnasium en een klassieke pianostudie, muziekwetenschap gestudeerd aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Sinds 1993 is hij als dirigent verbonden aan het Oeral Kozakken- koor. Als pianist is hij zeer veelzijdig: hij speelt van klassiek tot popmuziek. Daarnaast is hij actief als componist en arrangeur. Vanaf 1992 presenteerde hij het klassieke muziekprogramma C-Majeur voor de NCRV-televisie en is zeer bekend geworden als presentator van veel bekeken TV-programma’s. Zo presenteerde hij de programma’s Schoolstrijd, Thank you for the music en 176 afleveringen van Zo Vader Zo Zoon. Daarnaast was hij jurylid in het programma Una Voce Particolare en samen met Jochem van Gelder presenteerde hij De Zingende Zaak.

Als uitvoerend musicus werkt hij samen met o.a. saxofonist Arno Bornkamp en met pianist Cor Bakker.

Ensemble Uzory komt uit de Oekraïne. Het orkest bestaat uit zes professionele musici met een hoogwaardige muziekopleiding. Behalve folklore spelen zij ook klassiek en tango. Het ensemble zal het Kozakkenkoor bij een aantal nummers begeleiden.

Het volgend concert in de serie Zondagmiddagmuziek is op zondag 16 maart 2014

Met Irene Kleijwegt, alt-mezzo en Jan van Dijk, orgel Liederen in de sfeer van Passie en Pasen.

Raadpleeg de nieuwe website: www.zondagmiddagmuziek.vitaalpendrecht.nl

Informatie bij Jan van Dijk, tel. (0180) 616 452, e-mail janvandijk.organist@upcmail.nl