Update: verwarring over fietsen op Plein 1953

Op Plein 1953 zijn deze week borden geplaatst met de vermelding ‘fietsen toegestaan’, maar ze zijn nu alweer verwijderd.

De hoofdborden duiden een voetgangerszone aan met op het onderbord de vermelding ‘fietsen toegestaan’. De voetgangerszone betreft het plein. Waar de zone eindigt, duiden borden het einde van de zone aan, zoals ter hoogte van de Aldi en daar waar het voetpad begint vanaf Stichting Vitaal Pendrecht naar de Sliedrechtstraat.

Op Plein 1953 wordt, ondanks het al jarenlange geldende verbod, altijd veelvuldig gefietst, maar ook scooters en scootmobielen scheuren er nogal eens met hoge snelheid overheen. Dit tot ergernis van veel voetgangers.

Negatief advies
De gebiedscommissie Charlois heeft negatief geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit om Plein 1953 aan te wijzen als voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan. Dit vanwege de veiligheid in het voetgangersgebied. Er komen regelmatig klachten binnen dat bewoners hinder ondervinden van het fietsen op het plein. Gehandhaafd wordt er niet; de politie en Toezicht & Handhaving geven aan dat ze binnen hun beperkte capaciteit andere zaken hogere prioriteit geven.

UPDATE:
Sinds zaterdag of mogelijk al vrijdag zijn de onderborden met ‘fietsen toegestaan’ plotseling verdwenen. De reden is niet bekend. Mogelijk gelden de nieuwe regels nog helemaal niet, omdat het betreffende verkeersbesluit nog niet is gepubliceerd. Een besluit treedt volgens de Algemene wet bestuursrecht niet in werking voordat het is bekendgemaakt. Dat zou betekenen dat het op dit moment nog steeds verboden is om op het plein te fietsen.