Fototentoonstelling over kerken in Charlois

Bij Stichting Historisch Charlois is een fototentoonstelling te zien over kerken in Charlois.

Ooit telde Charlois ongeveer twintig kerken, waarvan er door de jaren heen verschillende afgebroken zijn. Zo werden in Zuidwijk de Credokerk (nu in kleinere vorm gevestigd in een appartementencomplex) en de Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen-kerk (Olvoo-kerk) afgebroken, beide gelegen aan de Slinge. Een kerk waarvan de sloop volgende maand (februari) begint, is de Immanuëlkerk aan de Dorpsweg. Het gebouw is inmiddels te groot geworden voor het kerkgenootschap waardoor besloten is om er een nieuw multifunctioneel gebouw neer te zetten.

Pendrecht telt drie kerken:

Sint Bavokerk
Gebouwd in 1959 staat deze kerk in de Sommelsdijkstraat en heeft de hoogste kerktoren van Pendrecht met klokken die meerdere keren per dag luiden. De Sint Bavo Parochie werd al in 1955 opgericht. In 2004 ging deze samen met de Parochie Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen (in Zuidwijk) en ontstond de Lourdesparochie. Aan de klokkentoren werd in 2010 een tweede luidklok toegevoegd, afkomstig van de Olvoo-kerk.

Christus Triomfatorkerk
Deze kerk in de Krabbendijkestraat is in 1961 gebouwd, samen met een 25 meter hoge ijzeren kerktoren. De toren kreeg zodanig last van roest door een constructiefout dat deze in 1971 gesloopt werd. Oorspronkelijk was de kerk bedoeld voor de gereformeerde kerk. Die werd in 1988 met de hervormde gemeente samengevoegd tot een Samen op Weg gemeente waarbij de diensten afwisselend in de Triomfatorkerk en Open Hofkerk plaatsvonden. Sinds 1996 houdt de volle evangelische gemeente Het zout der aarde hier diensten.

Open Hofkerk
In 1961/1962 werd de Open Hofkerk in de Middelharnisstraat gebouwd, nadat de hervormde gemeente eerst diensten hield in klaslokalen van de toenmalige Malcomesiusschool. De hervormde gemeente werd in 1988 met de gereformeerde kerk (Triomfatorkerk) samengevoegd tot een Samen op Weg gemeente waarbij de diensten afwisselend in de Triomfatorkerk en Open Hofkerk plaatsvonden. Nu heet de gemeente Protestantse wijkgemeente Slinge.

De fototentoonstelling is nog tot en met 28 februari te bezoeken en is gratis toegankelijk.

Stichting Historisch Charlois
Wolphaertsbocht 105 (Oudheidkamer)