Gemeente verkoopt gemeenschappelijke tuinen aan VvE’s

De gemeente gaat gemeenschappelijke tuinen verkopen aan VvE’s.
Een gemeenschappelijke tuin is het openbaar toegankelijke binnenterrein of omliggend openbaar groen bij een appartementsgebouw. Bij de bouw van appartementsgebouwen zijn door de gemeente en eigenaren van de appartementen afspraken gemaakt over eigendom en onderhoud van de tuinen rondom die gebouwen.

Uit een uitspraak van de rechter blijkt dat de gemeente en de eigenaren het eigendom en beheer van de tuinen anders moeten regelen. De gemeente wil het liefst dat eigendom en beheer van de tuinen voortaan in één hand komen en bij voorkeur worden verkocht aan de VvE.

Locaties
Het gaat om ongeveer 180 tuinen in de gebieden Charlois, Feijenoord, IJsselmonde, Prins Alexander en Hillegersberg-Schiebroek.

Beleid en aanpak
De gemeente wil dat eigendom en beheer van de tuin in één hand komt. Het liefst wil ze de tuin verkopen aan de VvE’s die nu het beheer al doen. Het uitgangspunt is om de tuinen bij verkoop aan de VvE’s over te dragen. Is verkoop geen optie dan zal de gemeente de tuin, in overleg met de VvE, terug in beheer nemen. De aanpak van elke tuin is dus maatwerk en verschilt per situatie.

Informatie voor huurders en eigenaren
Ben je huurder van een appartementsgebouw met een gemeenschappelijk tuin, dan kun je het beste contact opnemen met je verhuurder. Ben je eigenaar van een appartementsgebouw, dan kun je het beste contact opnemen met de Vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE is, gelet op het gezamenlijk eigendom, de gesprekspartner voor de gemeente.

Ben je bewoner en/of huurder van een appartementsgebouw met een gemeenschappelijk tuin dan kun je het best contact opnemen met je VVE. De vereniging is de gesprekspartner voor de gemeente.

De gemeente benadert de VvE over een gemeenschappelijke tuin. Mocht je vragen hebben of meer informatie willen, mail naar gemeenschappelijketuinenSO@rotterdam.nl

Veelgestelde vragen inclusief antwoorden zijn hier te lezen.