Geraffineerde’ inbraak in Turks Huis in Pendrecht

Het eerst viel het oog van de voorzitter van het Turks Huis in Pendrecht op de ruit die kapot was. Er bleek een steen doorheen gegooid te zijn. Hij was 4 januari om een uur of elf naar huis gegaan en daarna moet het allemaal gebeurd zijn.

Door het gat hadden de inbrekers het raam geopend en waren ze naar binnen gegaan. Het gerinkel zal de omwonenden niet opgevallen zijn, want het stormde flink. Eén van de leden woont niet ver van het Turks Huis en houdt een oogje in het zeil, maar dit was iedereen in de omgeving ontgaan. Voor het ingooien van het raam waren ze trouwens ook ‘geraffineerd’ te werk gegaan. Tussen de school De Koppeling en het gebouwtje ligt een pad en daar is het ’s nachts aardedonker. Er staat een hek met scherpe punten. Daar hadden ze kleding overheen gelegd, zodat je zonder je te bezeren over het hek kan klimmen.

De camera was omgebogen, zodat ze niet op de film zouden komen. Ook in de koelkast van de frisdrank was afgeschermd en later vonden ze kennelijk de stekker. De kast geeft licht en dat zou passanten hebben kunnen waarschuwen dat er mensen binnen waren op een tijdstip dat er nooit iemand is.

De grootste puinhoop was aangericht in het kantoortje. De inbrekers hadden de kluis ontdekt. Ze konden hem niet openen. Dus braken ze de wand open. En boorden het cement tussen de binnen en de buitenwand weg.

Ze missen zo’n slordige € 750,-, veel schade voor een nogal schamele buit.

Er is ook nog geprobeerd om de flatscreen tv mee te nemen, maar die zit stevig vast dat ze die hebben laten hangen.

De verslagenheid onder de leden van het Turks Huis is groot. Maar met zijn allen werd de zaak nadat de politie geweest was en sporenonderzoek had gedaan weer netjes opgeruimd. En er werd ook nagedacht over hoe een nieuwe inbraakpoging ondervangen kan worden.

Uit het veld laat de vereniging Turks Huis in Pendrecht zich niet slaan.