Geslaagd jubileum van gymclub de Oud-fitters

Het stond in de activiteitenkalender op deze site: de receptie van de jubilerende gymclub “de Oud-fitters” op 3 september in de Larenkamp. Maar er gebeurde die dag nog meer rond het 25-jarig bestaan van deze oer-Pendrechtse gymclub.
Voorafgaande aan de openbare receptie in de Larenkamp was er een besloten bijeenkomst voor de leden met als belangrijkste onderdeel een fotopresentatie over de (letterlijk en figuurlijk) “bewogen” geschiedenis van de gymclub die in 1986 is opgericht. Lange tijd had de club geen naam, de benaming Oud-fitters is pas in 2001 ontstaan.

Dagburgemeester Mario Bosch was er ook bij; hij heeft de fotopresentatie gemaakt en het was zijn moeder die destijds het initiatief heeft genomen voor de oprichting van de gymclub. Zij heeft vanaf het begin de ledenadministratie gedaan totdat in 2002 Joop van Rijswoud, echtgenoot van één van de gymsters, dit overnam.

Rond kwart over één begint het officiële programma en houdt Joop van Rijswoud een korte toespraak. En daarna begint de fotopresentatie: er komen maar liefst 83 foto’s voorbij waarin de geschiedenis van de club uitgebreid in beeld komt. De rollen zijn verdeeld: Mario bedient de computer terwijl zijn moeder de bijbehorende tekst opleest. Veel herinneringen komen er weer boven bij de ruim 30 leden van de club waarvan een aantal er al vanaf het begin bij is. De sociale band binnen de club is heel groot want behalve gymmen is er ieder jaar een uitstapje. Er zijn veel foto’s van uitstapjes maar ook de zes locaties waar de club in de loop der jaren haar onderkomen had komen in beeld. Sinds augustus 2011 wordt er gegymd in para-medisch centrum De Beweging aan de Baarlandhof.

Menige foto lokte reacties uit vanuit de zaal en dat maakte de presentatie alleen maar levendiger. De enige foto die Mario toelichtte was een afbeelding van een groot, groen vraagteken. In zijn hoedanigheid als dagburgemeester wil hij de club een blijvende herinnering aan het jubileum aanbieden maar dat kan pas aan het einde van deze maand worden gerealiseerd.

Na afloop van de presentatie volgde een applaus, slechts weinigen zullen weten hoeveel voorbereidingstijd er in heeft gezeten. Daarna werden de foto’s doorlopend getoond waarbij iedere foto gedurende zes seconden te zien was, tot het einde van de receptie werd er naar gekeken en haalde men herinneringen op.

Alle leden kregen van Mario’s moeder het boekje “Oeps, een seniorenmoment”, een humoristisch boekje met gebeurtenissen en situaties die voor ouderen heel herkenbaar zijn.

Terwijl de presentatie nog steeds draaide was ongemerkt de openbare receptie begonnen en zo’n 10 oud-leden hebben van de uitnodiging gebruik gemaakt. Tijdens de receptie kwam dagelijks bestuurder Michel de Baan van de deelgemeente Charlois binnen die nog een verrassing in petto had: hij bood namens de deelgemeente de club bij wijze van jubileumcadeau een bedrag van 250 euro aan.

Tegen half 5 loopt de receptie ten einde en met een etentje in restaurant Vrijenburg wordt het jubileum afgesloten. Na afloop kon iedereen terugkijken op een in alle opzichten geslaagde dag.