Gesprek met de professor in het Turks Huis

Professor doctor Nedim Bahcekapili verbonden aan de Islamitische Universiteit was op 30 december op bezoek in het Turks Huis en werd gevraagd om zijn kijk op deze tijd van het jaar.
Iedereen in je omgeving praat over de kerst. Er staan kerstbomen en er zijn vaak cadeautjes. Nou ben je bijvoorbeeld moslim, wat dan?

In het Turks Huis in Pendrecht nodigden ze professor doctor Nedim Bahcekapili van de Islamitische Universiteit uit. Er was een forse groep op komen dagen en onder het genoot van wat te eten werd er gepraat over de realtie tussen, Christendom, Jodendom en Islam. Alle drie die wereldgodsdiensten hebben veel gemeen. Maar ook de oude opvattingen van andere religies kwamen erbij kijken. Want wat heeft die kerstboom met Christus te maken en meer van die dingen.

De professor vertelde hen dat Jezus in de Islam wel als een profeet wordt gezien. Maar weer niet als de zoon van God. En zij hebben ook een ander idee over de kruisiging.

Voor de joden is het weer anders. Die erkennen Jezus niet en verwachten de Messias nog steeds.

Wil je meer weten?

Kijk dan op hier op telenet.be staat in het kort wat de verschillende godsdiensten zeggen over Jezus.

Ja en die kerstboom komt weer uit andere gebruiken net als de data 25 en 26 december. Want Jezus is op een ander moment in het jaar geboren. In deze tijd van het jaar vierden bijvoorbeeld de Germanen, Kelten en allerlei volkeren in Europa het zonnewendefeest. En daar hoort een groene dennenboom bij, toch?

De vereniging Turks Huis in Pendrecht is vast van plan meer informatiebijeenkomsten te organiseren. Deze was vooral voor de eigen leden. Dan willen zij ook uitnodigingen in de wijk verspreiden.