Gesprek met de Verre Bergen

Roelof Prins en Ikram Adoui, beiden van de stichting De Verre Bergen, nodigden Vitaal Pendrecht uit voor een kennismakingsgesprek.
Vitaal Pendrecht had een aanvraag voor steun bij activiteiten van bewoners in Pendrecht bij hen neergelegd.

Het duo had een aantal vragen voor om de aanvraag te verduidelijken. Zij zijn inmiddels behoorlijk populair en krijgen veel aanvragen, zo 1 à 2 per dag.

Ikram had alvast wat vooronderzoek gedaan. De Verre Bergen spreken overigens niet iedereen, dus dat een dergelijk gesprek plaatsvindt is al een stap in de goede richting.

De Verre Bergen is een fonds dat eigendom is van de familie Van der Vorm, de eigenaren van de Holland Amerika Lijn. Zij richten zich op Rotterdam en hebben inmiddels 5 initiatieven aangenomen in het fonds ter ondersteuning.

Veel van die initiatieven zitten in Rotterdam Zuid. Onder andere het Peutercollege. En Rotterdam Vakmanstad dat in Bloemhof loopt en zich richt op de leerling.
Ook hebben ze een SKVR project in de kunst gesteund met kleinere kunstprojecten. Playing for Succes met Excelsior is ook een project en lijkt op soortgelijke projecten uit Engeland.
Nummer 5 heet De Nieuwe Kans en richt zich op jongeren, die uit jeugddetentie komen en weer teruggaan in de maatschappij.

De stichting heeft overleg en stemt af met de gemeente. Ze zoeken ook iets in de richting van integrale aanpak waarbij bewonersorganisaties een rol spelen.

Er werken inmiddels 12 mensen bij de stichting en die zijn dus op de één of andere manier betrokken bij die 5 projecten.

In totaal streeft de stichting naar 10 tot 20 grote projecten.

Zij kunnen een miljoen tot anderhalf miljoen per jaar aanbieden.

Er is ook vaak een onderzoeksproject aan gekoppeld met instellingen als het Verwey Jonker Instituut en de Erasmus Universiteit.

In het gesprek kwamen zaken aan de orde zoals, wat nou eigenlijk de kernactiviteit van Vitaal Pendrecht is, wat de Pendrecht Universiteit is en wat nou precies bedoeld wordt met sociocratie.

Eén van de zaken die voor vitaal Pendrecht hoog op de lijst staat is de Kindercampus Pendrecht. Mimount Hammouche bood Roelof Prins een dvd aan met daarop een film over de kindercampus.

Ikram Adoui vroeg of De Verre Bergen een komend college mee kan maken en kan kijken hoe dat verloopt. Dat zal binnenkort gebeuren en wie weet komt er dan snel een besluit van de stichting De Verre Bergen om al dan niet in zee te gaan met Vitaal Pendrecht.

Onderstaand filmpje komt van de website van De Verre Bergen en laat zien waar het fonds voor staat.