Goede raad is nog steeds gratis!

Voor de rubriek ‘Goede raad is gratis!’ voor in de Zuidwijk en In de Kijkerd schreef sociaal raadsman Arnold Petie de volgende column

Vijf praktische tips voor als u voor de rechter moet verschijnen!

Het kan natuurlijk gebeuren dat u in een juridische procedure verzeild raakt. Als u als eiser of gedaagde voor de Rechter moet verschijnen, kunt u maar beter goed voorbereid zijn. Hieronder een paar praktische tips.

1. Bereid u goed voor.
Een goede voorbereiding is vaak het halve werk. De kans is namelijk groot dat de Rechter u een aantal vragen zal stellen. Denk daarom goed na over de rode draad van uw verhaal. Wat is belangrijk? Welke standpunten wil ik graag benadrukken als ik het woord krijgt? Wat zijn zwakke punt van mijn zaak? Welke vragen zou de rechter kunnen stellen en wat zal ik hierop antwoorden?
2. Wees consequent.
We kennen het van TV, maar bij een procedure voor de burgerlijke Rechter hoeven geen eden (ik zweer) of beloften (ik beloof) te worden afgelegd. Het gaat simpelweg vaak om uw woord tegen dat van de tegenpartij. Strikt genomen betekent dit dat u niet verplicht bent om de waarheid te zeggen, ook al is dit over het algemeen uiteraard wel verstandig. De Rechter zal dus voorzichtig moet bepalen wie van de beide partijen het meest geloofwaardig overkomt, los van het eventuele schriftelijke bewijs dat wordt aangevoerd. Wees daarom consequent in uw standpunten; als u in uw eerdere brieven of stukken standpunt A. heeft ingenomen en u beweert bij de rechter ineens B, dan zal dat uw zaak geen goed doen.
3. Bewijs, bewijs en bewijs.
Hoe meer bewijs u kunt leveren, hoe groter de kans dat u de procedure wint. Verzamel daarom (voorafgaand aan de procedure) ook zoveel mogelijk schriftelijke bewijsstukken om aan de Rechter voor te leggen. Het kan dan gaan om brieven, memo’s, e-mail’s, verslagen, verklaringen, bonnen, (aan) tekeningen et cetera. De belangrijkste regel in procedures is namelijk “wie stelt, bewijst”. Met andere woorden: degene die beweert, moet dat ook maar bewijzen. Als u uw goede vriend € 5000 geleend heeft zonder dat op schrift te zetten of dat in het bijzijn van ten minste twee getuigen te doen en deze vriend beweert later dat hij nooit iets van u gekregen heeft, dan gaat u deze procedure verliezen omdat u niet kunt bewijzen dat hij ooit geld van u gekregen heeft. En de vriend bent u uiteraard ook waard kwijt.
4. Schikken is beter dan verliezen.
Hoewel we natuurlijk allemaal graag willen winnen (zeker als we overtuigd zijn van ons gelijk), is het verstandig in te calculeren dat ook de andere partij goede argumenten heeft en dat het bewijs dat aangedragen wordt door uzelf toch niet helemaal voldoende zal zijn. Als de Rechter gaat zinspelen op een schikking is het verstandig om daar goed over na te denken en eventueel een dergelijke schikking aan te gaan. Als u schikt is het inderdaad geen overwinning, maar u heeft dan wel een deel gerealiseerd van wat u wil, niet verloren en u kunt met opgeheven hoofd uit de procedure stappen. Denk er goed over na!
5. Zorg voor goede Rechtsbijstand.
Hoewel het vaak geen verplichting is om een advocaat of andere juridisch adviseur in te schakelen, is het meestal geen overbodige luxe om dit wel te doen. Elke juridische procedures zijn eigen spelregels en gebruiken. Als dit niet uw dagelijks werk is, staat u in feite al 1-0 achter. Het is natuurlijk ook een kostenplaatje, maar mogelijk kunt u gebruikmaken van de wet op de Rechtshulp aan on- en minvermogenden (pro deo advocaat) of van de diensten van uw Rechtsbijstand verzekeraar op grond van de gesloten verzekeringsovereenkomst (rechtsbijstand of bijvoorbeeld een gezinspakket inzake aansprakelijkheid of een pakket dat verbonden is aan wonen). Kijk het na!

SRR/AP/30 januari 2012