Goede Raad van Arnold Petie is helemaal gratis

Goede Raad is Gratis!
Voorzitter GS en “onverwijlde bijstand”.
De heer P was na het verlies van zijn laatste baantje niet naar de WW gegaan. Hij zong het dapper uit van zijn spaarcentjes. Maar de bodem van het spaarvarken kwam nu (na meer dan een half jaar) wel in zicht, dus besloot dhr. P zich uiteindelijk te melden bij de Dienst Sozawe voor een bijstandsuitkering (WWB). Tja, dat was verwarrend! Dus u heeft wel gewerkt, maar geen WW aangevraagd? En nu komt u toch bij ons? Daarmee liep de afhandeling niet eenvoudig. Eerst wilde men geen aanvraag innemen en later uiteindelijk wel. Deze aanvraag werd vervolgens opgehouden doordat er allerlei stukken moesten worden ingeleverd. Vanwege het tijdsverloop vroeg de heer P. om een voorschot. Maar daar ging de dienst SoZaWe niet op in. Dhr. P had het al die tijd gered, dus hij moest nog maar even doorbijten. Er zou binnenkort besloten worden. Dus vroeg de heer P. op het spreekuur van de raadsman: “kan dat nou zomaar?”
Wat hij bedoelde was dat hij natuurlijk zo snel mogelijk een voorschot wilde hebben en dat het wel lelijk was van de sociale dienst om, onder deze omstandigheden, hem een voorschot te weigeren. Gelukkig is daarvoor een spoedprocedure mogelijk. Als een aanvraag voor bijstand gedaan is en er wordt geen voorschot verstrekt door B & W, dan kan bij de voorzitter van Gedeputeerde Staten van de Provincie gevraagd worden of deze opdracht wil geven om onverwijld bijstand te verlenen. Het verzoek bij de voorzitter wordt gedaan met een brief, die onderbouwd werd met kopieën van de toepasselijke documenten. Binnen twee weken was de zaak behandeld en kreeg de heer P. zijn voorschot. Daarmee kon hij in ieder geval de huur betalen.
Verhuizing
Per 1 januari 2011 is het spreekuur van de Sociaal Raadsman verplaatst van de Larenkamp 303 (wijkgebouw De Larenkamp) naar het Plein 1953 in de wijk Pendrecht. Op het adres Plein 1953 nummer 63 is het Service Centrum Zuid gevestigd, waarin de raadsman zijn werk zal voortzetten. Nu in een hechte samenwerking met allerlei andere instellingen. Afspraken voor het spreekuur kunnen daar gemaakt worden aan de balie in het Service Centrum of via de Bewonersorganisatie Pendrecht (010 – 480 93 46) en de Vraagwijzer (010 – 410 55 50). Bij deze wil ik graag alle medewerkers van het wijkgebouw De Larenkamp; alsmede alle mensen en Instellingen waarmee ik in de Larenkamp heb samengewerkt hartelijk bedanken. Ik ga er vanuit dat onze samenwerkingsrelatie en contacten met dezelfde intensiteit wordt voortgezet!

SRR/ap/17 december 2010