Herinneringstocht naar Neeltje Jans

Zaterdag 2 februari 2013 wordt een herdenkingstocht watersnoodramp/pendrecht georganiseerd. Per Milot touringcar wordt Neeltje Jans bezocht en de Maeslantkering met aan het eind een presentatie over het Pendrechtfotoproject van Museum Rotterdam.
In samenwerking met het Turks Huis in Pendrecht, de deelgemeente Charlois en Woonstad Rotterdam wordt er op zaterdag 2 februari 2013 een herdenkingstocht gehouden.

Er wordt daarmee stilgestaan bij het feit dat 60 jaar geleden in de nacht van zaterdag 31 januari 1953 op 1 februari 1953 de watersnoodramp van 1953 plaats vond.

De tocht gaat met een touringcar van Milot vanaf Plein 1953 naar het werkeiland “Neeltje Jans”.

De route voert langs de Deltawerken, zo heet het enorme plan dat na de ramp bedacht en uitgevoerd is om ons land droog te houden. Een groot project waar Nederland om geroemd en geraadpleegd wordt vanuit de hele wereld. En nog steeds zijn er bewoners in Pendrecht die niet weten waar de namen van de straten en Plein 1953 vandaan komen. Neeltje Jans, een gigantisch project, is door velen nog nooit gezien maar heeft wel veel met de wijk Pendrecht van doen. In de Nieuwe Waterweg ligt de Maeslantkering, een plek waar je met openbaar vervoer niet kunt komen en ook deze grote stormvloedkering wordt tijdens de tocht aangedaan.

Wie mee wil met deze bijzondere reis kan zich aanmelden via info@vitaalpendrecht.nl of een briefje in de bus doen bij Vitaal Pendrecht, Plein 1953 nummer 63B. Bellen met (010) 480 93 46 kan natuurlijk ook. De eigen bijdrage is € 20,–.

8.30 uur Vertrek naar Neeltje Jans
Presentatie, Rondleiding en Lunch op het werkeiland Neeltje Jans
Op terugweg gaat de tocht langs de Maeslantkering ter hoogte van Rozenburg

Om 16.00 uur wordt de tocht afgesloten met een presentatie van het Museum Rotterdam over het fotoproject Pendrecht in het Pendrecht Museum, Plein 1953 nummer 57.

Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen.