Het doek is gevallen

In de beginjaren hadden nog maar weinig Pendrechtenaren een auto dus voor reizen buiten de stad was men op de trein aangewezen. Het Rotterdamse Centraal Station is in dezelfde periode gebouwd als Pendrecht, ter vervanging van het oude station Delftse Poort. Rotterdam CS is ontworpen door Sybold van Ravesteyn die o.a. ook Diergaarde Blijdorp en het oude deel van het huidige Theater Zuidplein op zijn naam heeft staan. Het station werd officieel geopend op 21 mei 1957 door minister Algera van Verkeer en Waterstaat.

Het imposante station met zijn grote glazen voorpui (“het venster op de wereld”) was ook van binnen heel bijzonder vanwege de grote hal met de gewelfde plafonds en de balustrades aan de zijkanten. In de achterwand van de hal was de toegang naar de reizigerstunnel (met erboven de uitnodigende tekst NAAR DE TREINEN) en rechts daarvan de loketten, genummerd 1 t/m 14. Vanuit de hal liep je door de reizigerstunnel en via trappen kwam je op één van de 6 perrons. In 1968 is de metro geopend en dankzij nieuw aangelegde trappen in de stationshal kon je droog het metrostation bereiken.

Het vervoer per trein bleef maar groeien en dat heeft het station uiteindelijk de das omgedaan: het was gewoon te klein geworden. De komst van de hogesnelheidstrein en Randstadrail is eveneens een reden voor de vervanging. Het eerste ontwerp voor een nieuw station dateert van 2000 maar werd door de gemeente afgekeurd. In 2004 wordt het definitieve ontwerp gepresenteerd en langzaam begint de ontluistering van het vertrouwde CS.

Twee jaar geleden werd een deel van de linkervleugel gesloopt en was het naderende einde echt zichtbaar geworden. Het stationsplein veranderde in een grote bouwput en de westelijke toegang naar het station werd afgesloten. Uiteindelijk moest de tunnel naar het metrostation verdwijnen met als gevolg dat je buitenom moest lopen bij de overstap van trein op metro.
In de hal verdwenen de loketten en daarmee de grote cijfers (maar de tekst NAAR DE TREINEN heeft alle moderniseringen overleefd). De overzichtelijke hal werd volgebouwd met winkeltjes waardoor de creatie van Sybold van Ravesteyn nog meer glans verloor. Het oranje kunstwerk EXIT op de glazen voorpui kondigde het naderende einde aan.

Op zaterdag 1 september 2007 was het oude gebouw voor het laatst open en velen maakten hiervan gebruik om foto’s te maken als herinnering. Zondag 2 september vond de officiële sluiting plaats door burgemeester Ivo Opstelten. De Pendrechtse dagburgemeester Mario Bosch was er ook bij en maakte de foto’s van de officiële sluitingshandeling, het laten vallen van een groot doek met daarop een afbeelding van het station zoals dat er kort na de bouw uit zag. Na 50 jaar is voor het oude Rotterdam CS het doek gevallen, letterlijk en figuurlijk.