Het einde van de buslijnen 63 en 64

De lijnen 63 en 64 hebben een lange en roerige voorgeschiedenis die begint bij het opheffen van de populaire lijn 77 in 2004. Daarmee raakte Pendrecht veel rechtstreekse verbindingen kwijt die nu alleen maar met overstappen (soms tweemaal!) bereikt konden worden.

In juni 2007 start wijkbewoner en RET-er Cees Dorsman (toen nog buschauffeur) een handtekeningenactie en in Zuidwijk hebben twee dames een actiegroep opgericht. De kranten besteden aandacht aan het onderwerp en zelfs de deelgemeente Charlois steunt het plan om de oude route in ere te herstellen. Op 7 november heeft Jeannette Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, de twee Zuidwijkers een brief gestuurd. Het komt er in het kort op neer dat de “oude” lijn 77 vooralsnog niet terugkeert.

Gemeenteraadslid Leo de Kleijn (SP) dient een motie in die eist dat wethouder Jeannette Baljeu alles in het werk gaat stellen om de bus terug te krijgen. Als begin januari 2008 de wethouder laat weten dat ze het te duur vindt, trekt de SP alle registers open. Op 22 januari was er een actiebijeenkomst in Pendrecht en op 31 januari, als de gemeenteraad praat over de toekomst van bus 77, rijdt er een kolonne bussen vanuit Pendrecht, Zuidwijk en Carnisse naar het stadhuis om de eis voor terugkeer van de lijn kracht bij te zetten.

Op 14 februari was er opnieuw een raadsvergadering op het stadhuis over bus 77. Het resultaat was teleurstellend: de motie van de SP, die de terugkeer van de oorspronkelijke route van bus 77 eiste, werd verworpen. Mocht er een andere route komen dan kan die op zijn vroegst pas in december ingaan. De RET gaat onderzoek doen naar de vervoerbehoeften maar de acties gaan ondertussen gewoon door.

Op 29 april 2008 maakt wethouder Baljeu de uitslag van het onderzoek bekend. Terugkeer van de oorspronkelijke route van bus 77 is niet aan de orde, de bus zou dan ruim 3 kilometer dezelfde route rijden als tramlijn 25. In plaats daarvan komt er een ringlijn die de weggevallen lijn 77 voor een groot deel compenseert. Pendrecht krijgt hierdoor weer een rechtstreekse verbinding met o.a. Zuidwijk, de begraafplaats aan de Slinge, het Ikazia Ziekenhuis en het MCRZ locatie Zuider (Zuiderziekenhuis). Ook Sonneburgh en Waelestein zijn dan zonder overstappen te bereiken.

De ringlijn begon en eindigde op Zuidplein, lijn 63 reed linksom en lijn 64 rechtsom. Met veel feestvertoon werden de nieuwe lijnen op 7 juli 2008 in gebruik genomen, de haltes waren versierd en de eerste bus was getooid met een bloemstuk. Niemand kon toen vermoeden dat nog geen vier jaar later de lijnen al weer zouden verdwijnen…

Dankzij de lijnen 63 en 64 was het weer mogelijk om vanuit Pendrecht zonder overstappen naar o.a Zuidwijk en het (toenmalige) Maasstad Ziekenhuis locatie Zuider te reizen. Maar het aantal passagiers bleef ver achter bij de verwachtingen en de bussen waren meer leeg dan vol. Dat kwam ook door de lage frequentie: doordeweeks om het halve uur en in het weekeinde maar één keer per uur. Op zondag reed alleen lijn 63 en dat gebeurde met een taxibusje. Vanaf december 2009 werden ook de ritten op zaterdag door een taxibusje verzorgd en volgens kenners was dat het begin van het einde. Toen de RET eerder dit jaar aankondigde dat er als gevolg van de bezuinigingen buslijnen gaan sneuvelen was het duidelijk dat de lijnen 63 en 64 daar ook bij zouden horen.

Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling in en behoort de ringlijn tot het verleden. Daarmee raakt Pendrecht in één klap twee buslijnen kwijt die ondanks het matige gebruik toch gemist zullen worden.

Vandaag, zaterdag 10 december, was het de laatste dag. Om 18.15 en 18.30 uur zouden de laatste taxibusjes van respectievelijk lijn 64 en lijn 63 de halte Plein 1953 aandoen, dagburgemeester Mario Bosch stond daar met zijn camera te wachten.

Op het matrixbord bij de halte aan de kant van de Sint Bavokerk werd de laatste bus van lijn 64 naar Charloisse Poort aangekondigd en exact om 18.15 uur stopte het taxibusje bij de halte (onderste foto). Nadat twee passagiers waren uitgestapt vervolgde het busje zijn weg en sloeg linksaf de Krabbendijkestraat in. Daarmee was lijn 64 voor het laatst in Pendrecht te zien.

Bij de halte aan de overkant stond de laatste rit van lijn 63 ook netjes op het matrixbord en om 18.30 uur knipperde de 0 als teken dat het busje nu zou moeten komen. Maar er kwam niets en de aankondiging verdween van het scherm. Toen er na bijna 10 minuten nog niets was langsgekomen hield de Pendrechtse burgervader het voor gezien en spoedde zich naar huis. Blijft de vraag of het laatste busje van lijn 63 wel heeft gereden…