Het pand van Woonstad Rotterdam

Het nieuwe werken in het pand van Woonstad Rotterdam houdt in dat de medewerkers geen vaste plek meer hebben. Je ruimt na je werk op het kantoor je spullen op en neemt ze mee en zoveel als mogelijk gaat via de digitale snelweg. Er wordt zo min mogelijk papier gebruikt.

Dat is even wennen, maar wel zo gemakkelijk en legt ook een klein beslag op het milieu.

Op de bovenste foto is de onderkant van het dak te zien. Glas en een hele reeks zonnepaneeltjes zorgen ervoor dat de temperatuur behagelijk blijft. En dat het pand zelf energie oplevert.

Ga je naar het toilet dan gaat automatisch het licht aan en ga je weg gaat het ook weer via censoren uit. Zo zit het pand vol met moderne, duurzame snufjes.

Maar er is ook gedacht aan het verleden. Op een glaswand op de eerste verdiepeing zijn twee typische foto’s van Pendrecht in het glas verwerkt. Het rechter deel toont de foto die onlangs ook op deze site verscheen met een impressie van de Slinge uit lang vervlogen tijd en in het linker deel is de Karel de Stouteflat en een deel van Plein 1953 zichtbaar.

Verderop in het pand is in het gals fotomateriaal verwerkt van Rotterdam Zuid.

Woonstad Rotterdam vindt het in deze tijd niet gepast om een openingsfeest met receptie etcetera te organsieren. Daar zullen veel mensen in kunnen komen. Maar misschien zou het toch leuk zijn om met de huurders en de partners op Zuid een keer een rondgang door het pand te maken.

Want het blijft iets bijzonders en roept diverse vragen op. Bijvoorbeeld over hoe werkt dat nou allemaal precies? En kunnen we als huurdersgroep er ook gebruik van maken? En hoe gaat dat dan?

Toch een keer aankaarten bij Dennis Lausberg of Maria Molenaar, respectievelijk de regio directeur en de voorzitter van de Raad van Bestuur van Woonstad Rotterdam.