Het Verhaal krijgt een prijs

Hier staan een aantal van de 30 vrijwilligers trots op hun prijs met wethouder Leonard Geluk voor de fraaie kerstboom in de burgerzaal van het stadhuis.

Toen Leonard Geluk de hoofdprijs aankondigde steeg even de spanning naar de top bij de vrijwilligers van Het Verhaal. Aan alles wat genoemd werd voldeed immers ook hun vrijwilligersactiviteit. Maar de Spartaan ’20 ging met hun project Kamp Ahoy net met de eer strijken. De pret was er niet minder om. Trots werd de oorkonde en de cheque van 750 euro meegetroond naar Pendrecht.

Het juryrapport zegt het volgende over Het Verhaal.

Het inloophuis Het Verhaal is een laagdrempelig huis waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar mensen warm onthald worden. Elke gast krijgt aandacht en waardering. Het inloophuis bestaat sinds 1990. Er zijn zo’n dertig vrijwilligers actief.

Inloophuis Het Verhaal wil graag bruggen slaan tussen mensen. Aandacht voor elkaar is hierbij het belangrijkst, zodat mensen hun verhaal kwijt kunnen en op verhaal kunnen komen. Er koemn allerlei mensen, van meiden van een brassband tot vrouwen uit een begeleidkamerbewoningsproject en van Antilliaanse mannen die domino spelen tot een multiculturele moedergroep. Voor de bezoekers worden allerlei activiteiten en creatieve cursussen georganiseerd en Het Verhaal doet mee aan Opzoomeractiviteiten. Er komen 8 à 10 bezoekers op ‘gewone’ dagen, maar bij bijzondere activiteiten zijn het er meer. Er wordt samengewerkt met de bewonersorganisatie en de politie en er wordt regelmatig gesproken met groepen jongeren en ouderen.

Het inloophuis gaat met respect en waardering om met haar vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen cursussen volgen en er wordt vrijwilligersoverleg gehouden, zodat afspraken helder zijn en de naleving in de gaten gehouden kan worden.

Een meisje van de brassband vroeg eens aan een medewerker van Het Verhaal; “Mogen wij bij jullie komen chillen?”