Hij houdt er open hof

Dominee Van Soest nam geroerd de bloemen ontvangst, die de kerk opfleuren bij de zondagsdienst en iedere zondag een andere bestemming krijgen. De preek van wijkpredikant Polhuis ging toepasselijk over psalm 87. Daar staat de zin: “Hij houdt er open hof”. Destijds in 1963 nam het bestuur van de Hervormde Kerk Pendrecht dat open hof over uit die zin en plakte dat op de kerk. Open hof: een kerk voor iedereen. Polhuis trok de vergelijking met het Pendrecht van vandaag. ” Er lopen vreemde snoeshanen rond, maar de Heer is voor hen onder ons gekomen”, aldus dominee Polhuis in zijn preek. Zijn gehele preek is binnenkort op zijn website te lezen. Via de knop links bewoners kunt u zijn site bereiken.
Onder zijn gehoor was dus ook dominee Van Soest en zijn familie. “Zonder hem was er nooit een Open Hofkerk geweest”, aldus Polhuis en uit dank aan schonk de kerk de bloemen van deze dienst aan hun eerste herder en leraar. Van Soest bleef na de dienst achter en stak zijn lof over de gemeente Pendrecht niet onder stoelen of banken. Hij bleek nog veel mensen te kennen, al had hij soms moeite met namen, maar dat werd hem snel vergeven.