Hoe kleden we de wijk verder aan?

Mario Bosch is dagburgemeester van Pendrecht en doet er in veel gevallen alles aan om zijn functie inhoud te geven.

Onlangs las hij op deze site een berichtje over nieuwe attributen in de Open Hofkerk. En meteen ging het ‘burgemeestersbrein’ malen. Op zijn weblog kun je dan ook het volgende lezen:

“De in 1930 gebouwde hervormde Julianakerk op de Heijplaat is niet meer in gebruik als kerk. Een deel van het gebouw is als Julianakapel gebruikt door de protestantse wijkgemeente Slinge waartoe ook de Open Hofkerk behoort, hieraan kwam in juni vorig jaar een einde waardoor de gelovige Heijplaters voortaan naar Pendrecht moeten reizen om een kerkdienst bij te kunnen wonen. Enkele maanden geleden is het interieur van de Open Hofkerk opgeknapt en daarbij zijn enkele voorwerpen uit de Julianakerk naar Pendrecht overgebracht.
Kort na de sluiting van de Julianakapel ben ik naar de Heijplaat gefietst en ik zag toen dat er in de toren een luidklok hing. Met de toevoeging van een tweede luidklok aan de Sint Bavokerk nog in mijn achterhoofd kwam er een idee in mij op maar om onduidelijke redenen bleef het daarbij.
Gisteren las ik in een bericht op Vitaal Pendrecht dat er nog meer voorwerpen van de Julianakerk naar Pendrecht zijn gekomen waaronder een wanduurwerk dat is geschonken door prinses Juliana. Het idee van vorig jaar kwam toen weer in mij op: is het dan niet mogelijk om ook de luidklok van de Julianakerk naar Pendrecht te halen? In de toren van de Open Hofkerk is plaats voor drie klokken dus dat zal het probleem niet zijn. Maar wil het kerkbestuur het ook en wat zijn de kosten?
Ik besloot om indirect een poging te wagen dus ik mailde eerst ex-opbouwwerker Rieks Westrik. Hij zag er wel wat in en stuurde de suggestie door naar Guus Ruijl, de voorzitter van de kerkenraad. Zijn eerste reactie was dat de kerk en de toren zijn verkocht en dat de klok daar waarschijnlijk ook bij hoort. Zijn voorstel om de mail door te sturen naar pastor Johan Bos leverde al snel een praktische reactie op: wie gaat er actie ondernemen en wat gaat het kosten? Johan vroeg mij of ik wist wat het toevoegen van de tweede luidklok in de toren van de Sint Bavokerk heeft gekost en dat kon ik hem vertellen: ongeveer 12.000 euro. Rieks deed een voorstel om een aanvraag te doen bij het participatiefonds Charlois in Actie maar allereerst wil Johan weten of er voor de hele operatie voldoende draagvlak is, ook bij de kerkenraad. Wordt vervolgd!”

Nu wordt de Open Hofkerk dit jaar 50 jaar. Er wordt een groots feest voorbereid door een commissie en er zijn allerlei plannen.

Maar zou het nou niet leuk zijn dat het idee van die tweede klok handen en voeten krijgt bij de viering van dat jubileum?

Dus via deze weg de vraag, of het idee van de dagburgemeester weerklank vindt in de wijk. Wordt zo’n extra klank op prijs gesteld, of vindt men in de buurt één klok wel genoeg?

Een referendum?
Veel te ingewikkeld.
Reacties op deze site en op de weblog van Mario Bosch zijn zeer welkom.