Iftar maaltijd in de Middelburgt

Mohamed Tarraz, de locatiemanager van De Middelburgt, was in zijn nopjes met deze activiteit. Een goed gevulde zaal, niet teveel opsmuk, maar wel gezellig. Topkoks in huis met een gevarieerd menu uit Turkije en Marokko. En dat allemaal in een Oosterse ambience. Op het diascherm verschenen beelden uit Mekka, maar ook uit de Papendrechtstraat.

Alle aanwezigen werden aan de zaal voorgesteld. Zoals de dag- en de nachtburgemeester, de voorzitter van het Turks Huis in Pendrecht, de wijkregisseur van de Nieuwe Unie, Tante Loek uit het toneelstuk Pendrecht en haar buurvrouw Senay Kumas, de kleine Yaren, Mochtar de teamleider van de bibliotheek, Theo Speelman, die op zijn hoge leeftijd er nog steeds uitziet alsof ie zo de ronde van Pendrecht kan winnen, Zeki Baran uit de gemeenteraad, Henri Appeldoorn de buurtagent, Sardar Fazliyar van de Oldegaarde en Agnes Morene en Peter Diepenhorst uit de deelgemeenteraad, een onderzoekster, een jongerenwerker uit Oud Charlois en ga zo maar door.

Mohamed Abu Leil, dichter, politikus, docent aan de Ibn Galdoenschool en geboren in Palestina, gaf een uitleg van de maand ramadan en plichten van een moslim. Hij gaf ook een open antwoord op vragen uit het publiek.

Hoca Ziya Yer verbrak om precies 19:20 uur de vasten door voor te gaan in een gebed tot Allah. In de hoek konden mensen, die dat wilden bidden. Er lag een kleed en er was uitgezocht in welke richting Mekka ligt.

Daarna ontstond er een ‘run’ op de maaltijd. Sedat Atacan en Selami Yorulmaz hadden Turks gekookt. Het menu stond op schrift en op tafel. Biladi had Marokkaans gekookt. Wat overbleef ging mee naar huis en naar de buren. Zo hoort dat tijdens ramadan.

“Zo zouden we ook kerst eens een keer met elkaar moeten vieren”, zei Clasien Kramer. Haar idee sloeg niet dood in de ruimte. Het werd met open armen ontvangen en voor je het weet is er een soortgelijke avond in kersttijd met een soortgelijke mix.