Igor Foersov speelde in concert Open Hofkerk

Igor Foersov werd op 25 maart 1963 in de Oekraine geboren. Hij studeerde van 1979 tot 1983 muziek op het muziekcollege in de stad Tasjkent de hoofdstad van Oezbekistan. Bij het beëindigen van dat onderwijsinstituut ontving hij de kwalificaties: leraar bajan (Russische harmonica), accordeon en orkestdirigent.

Van 1986 tot 1991 studeerde hij op het staats-conservatorium van Tasjkent, genaamd “Moechtar Aschrafi” met als hoofdvak bajan. Bij het afstuderen werd hij concertmuzikant en docent bajan en accordeon.

In 2000 kwam hij als vluchteling in Nederland en verkocht onder andere de straatkrant in Oud Beijerland. Op een dag nam hij zijn accordeon me en wekte de belangstelling van Herman Lammers, gepensioneerd organist, Herman hoorde dat hier niet een doorsnee straatmuzikant aan het werk was.
Van het één kwam het ander.

Van 2003 tot 2005 nam hij in Nederland les van professor Anatoly Senie, de winnaar van de tweede prijs van het accordeonconcours voor de Wereldbeker in New York 1969.

Igor heeft geen prettige herinneringen aan de begintijd als vluchteling in Nederland. Inmiddels ziet de wereld er voor hem veel beter uit. Hij heeft werk als pianostemmer en treedt op als concertmuzikant.

Op zijn website staat dan ook dat hij concertmuzikant, dirigent, docent bajan en accordeon en componist is.

Hij ontmoette in Nederland Lena en nu is zij zijn vrouw.

Zondagmiddag 6 oktober trad hij samen met Jan van Dijk op in de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Hij speelde solo op de bajan, maar ook samen met Jan van Dijk in de Suite Gothique van Léon Boellmann.

Voorin de kerk zat Lena, zijn grootste bewonderaar.

Ademloos luisterde het publiek naar zijn uitvoering van het bekende pianostuk Träumerei van Robert Schumann. Ademloos? Helaas moest er iemand hoesten, maar buiten dat was het doodstil in de kerk.

En het applaus? Wat een herrie kunnen 61 mensen maken.

Luister maar naar de Oezbeekse muzikant in de protestantse kerk van Pendrecht.