Ik geef mijn consent!

Op de website van het Sociocratisch Centrum ( www.sociocratie.nl ) staat over de Sociocratische Kringorganisatiemethode het volgende:

De sociocratische kringorganisatiemethode is een manier om organisatie te produceren en te leiden op basis van de gelijkwaardigheid bij de besluitvorming. Door de gelijkwaardigheid van alle individuen te garanderen stelt de SKM ons in staat om effectief te leiden en geleid te worden.

De Pendrecht Universiteit wil graag dat bewoners van Pendrecht serieus genomen worden. Zij wil ook graag dat ambtenaren, politici of professionals die colleges gevolgd hebben op de bewoners universiteit beloolnd worden met een diploma of misschien beter gezegd een bul.
Dat onderwerp komt ook regelmatig ter sprake in de Raad van Advies. Eén van die leden van die raad is Ella ter Kuile. Zij werkt zelf veel met die methode en raadde de initiatiefnemers van de Pendrecht Universiteit aan een cursusavond met Pieter van de Meché te volgen.

Geen slechte raad. De deelnemers kwamen enthousiast terug. Het consentbeginsel houdt in dat een besluit genomen is, wanneer geen van de aanwezige kringleden beargumenteerd en overwegend bezwaar heeft tegen het nemen van dat besluit. En dat werd op die avond in praktijk gebracht met de deelnemers. Rond simpele zaken als één parkeerplaats bij een denkbeeldig huis, waar de deelnemers samen wonen en wat doen we met roken in huis, werden samen naar een oplossing gezocht.

De eerste bullen worden vast aan het eind van 2008 uitgereikt en er wordt dan ongetwijfeld volgens de sociocratische kringorganisatiemethode gewerkt.