Ino Braam overleden

Afgelopen maandag overleed Ino Braam. Een vriendelijke buurman voor de bewoners in de Middelharnisstraat en een ‘moppentapper’ en betrokken wijkbewoner voor anderen in de wijk Pendrecht. Ino speelde ook zeer verdienstelijk in een aantal theaterstukken van het RotterdamsWijkTheater.
Het ontging hem niet dat zijn wijk, Pendrecht, slecht werd neergezet in de media. Ino Braam was het daar helemaal niet mee eens.

Hij onderging een paar jaar geleden een heupoperatie. Hij had een stok nodig om van zijn woning naar de auto en terug te kunnen gaan.

‘En weet je wat me overkwam in de straat? Ik heb van al mijn buren hulp gekregen. Het eten werd me gewoon aangereikt. Kom daar maar eens om in andere wijken!’, aldus de bewoner van een huurwoning van Vestia in Pendrecht.
Braam bekommerde zich overigens ook om zijn buren. De jongetjes uit de buurt vonden steun bij hem. Hij versterkte hun vraag om meer speelgelegenheid in de buurt. Hij steunde hen bij hun streven om voetbaldoeltjes te krijgen op het grasveld achter zijn flatwoning. De doeltjes zijn geplaatst. “Het zijn wel doeltjes voor baby’s”, vond Ino. Voor hem had het veldje wel een beetje meer opgetuigd mogen worden.
Ino Braam riep zijn wijkgenoten overigens ook op mee te doen om de pers te volgen en te zorgen voor een passende reactie om de wijk goed voor het voet licht te brengen. Hij deed dat zelf al als toneelspeler bij het Rotterdams WijkTheater in het stuk Pendrecht en was ook een geliefde speler in de Senioren Revue. Hij kwam op in vrouwenkleren en zong en swingde op het bekende Surinaamse lied ‘ala presi komisi d’ abotri’.

Hij was ook enthousiast over het Wijkgebouw van Pendrecht en had graag gewild dat er herhaaldelijk een politiek café gehouden zou worden in deze voorziening. Zodat politici en wijkbewoners eens met elkaar van gedachten kunnen wisselen in een voor de bewoners vertrouwde omgeving.

Hij was enorm kwaad toen de deelgemeente besloot de subsidie voor de Middelburgt te stoppen. Zij woede is duidelijk te horen in het filmpje op YouTube over dit onderwerp.

Ino belandde in oktober in het ziekenhuis. Diverse bewoners bezochten hem. Hij kwam niet meer terug in zijn geliefde wijk. Maandag 26 november overleed hij in het ziekenhuis.

De crematie zal zaterdag 1 december plaatsvinden aan de Maeterlinckweg en begint om 13.00 uur.

Ino Braam de wijk zal je enorm missen, rust zacht!