Jan Hoogcarspel overleden

In het Ad van afgelopen weekend stond een bericht over de familie Hoogcarspel. Een schrijnend bericht. Dat niet alleen. Vitaal Pendrecht mist in Jan Hoogcarspel een bijzondere wijkbewoner.
Toen Vitaal Pendrecht destijds met de Universiteit van Tilburg in zee ging en er bijeenkomsten georganiseerd werden met bewoners uit de wijk, viel de inbreng van één van de bewoners meteen op. Er kwamen ateliers, een manier van werken van de studenten van de afdeling Bestuurskunde van die universiteit en Jan Hoogcarpsel was één van de deelnemers.

De studenten hadden bij het presenteren van hun bevindingen een cadeautje bedacht in de vorm van een t-shirt met daarop de woorden “Pendrecht University”. Jan Hoogcarspel reageerde meteen afwijzend op die term. “Al dat Engelse gedoe! Het moet Pendrecht Universiteit zijn!”, vond hij. En vanaf dat moment is die manier van werken door bewoners van Pendrecht dan ook Pendrecht Universiteit blijven heten.

Jan zette zich ook met andere bewoners in voor het Gezondheidcentrum in de wijk. Hij had daarin een kritische en opbouwende bijdrage.

Het is wrang om via de krant te lezen wat de familie bij zijn overlijden overkomen is.

Het artikel van Adrianne de Koning luidt:

“De familie van Mary Hoogcarspel (88) schrok deze week van een brief van zorginstelling Aafje. Op de dag van de crematie van haar man was de boodschap dat het appartement aan de Slinge op Rotterdam-Zuid, waar zij samenwoonden, binnen enkele dagen ontruimd moest zijn.
De familie liet de brief niet aan de Rotterdamse zelf zien, om haar niet nog meer van streek te maken. Eerst wilde zij uitzoeken wat er loos was. Aafje laat nu weten dat de brief een misverstand was. ‘Door miscommunicatie waren in de veronderstelling dat meneer hier alleen woonde. Maar zijn echtgenote mag hier natuurlijk wonen.’

Schoonzoon Hans Jurg vindt de brief een symbool voor hoe Aafje haar zaakjes niet op orde heeft. ‘Er spreekt slordigheid en desinteresse uit,’ zegt hij. ‘Gelukkig zijn we nog redelijk gebekt. We komen voor haar op en springen in de gaten die Aafje laat vallen. Maar het kost energie en ik vrees dat wij niet de enigen zijn die dit overkomt.'”

Vitaal Pendrecht wil de familie vanaf deze plek veel sterkte en wijsheid toewensen. En zal Jan Hoogcarspel als een waardevolle wijkbewoner blijven herinneren.