Julianakerk op Heijplaat afgebrand

De Julianakerk op Heijplaat is zondagavond in vlammen opgegaan.

De hulpdiensten rukten zondagavond rond 22.40 uur massaal uit naar de Julianakerk in de Zaandijkstraat midden op Heijplaat. Er werd groot alarm geslagen voor een zeer grote brand. Al snel na de eerste melding veranderde het gebouw, dat grotendeels van hout is, in een vlammenzee. Circa 20 woningen in de Zaandijkstraat en Streefkerkstraat werden ontruimd en bus 68 mocht de rest van de avond Heijplaat niet meer betreden. Omwonenden konden in de loop van maandag terugkeren naar hun woning; de woningen hebben geen schade opgelopen.

Van de kerk is weinig over: er staat nog slechts een stenen karkas overeind en de torenspits viel later op de avond brandend naar beneden (foto). De kerktoren -met daarin de luidklok- staat er nog wel. Volgens de brandweer is er geen aanleiding om de toren te slopen, maar bouwkundig onderzoek zal moeten uitwijzen of hij daadwerkelijk kan blijven staan. Het nablussen duurde nog tot maandagmorgen 10.00 uur. Er zijn geen gewonden gevallen.

Overlast in de omgeving
In verschillende delen van Rotterdam, tot in Capelle a/d IJssel, waren de rook en vlammen te zien. De brand was vooral in Schiemond en het centrum van de stad te ruiken. In sommige gebieden is er ook een NL-alert bericht verzonden waarin werd opgeroepen uit de rook te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Aan het Erasmus MC werd gevraagd het ventilatiesysteem tijdelijk uit te schakelen vanwege de flinke rookontwikkeling.

Oorzaak
De oorzaak is nog onduidelijk. De brand zou bij het orgel zijn ontstaan, maar er stond allang geen orgel meer in deze kerk.

krkJulianakerk
De hervormde Julianakerk werd in 1930 gebouwd. De kerk werd, net als de andere twee kerken op Heijplaat, geschonken door de voormalige scheepswerf RDM. De laatste jaren was de kerk niet meer als zodanig in gebruik en ten tijde van de brand stond het gebouw te koop. De kerk had geen monumentale status.

Protestantse Wijkgemeente Pendrecht-Heijplaat
De Julianakerk behoorde tot de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht-Heijplaat waar ook de Open Hofkerk onder viel. Vanwege een teruglopend ledenaantal moest de Julianakerk in 2006 verkocht worden. Wel werd vervolgens het bijbehorende jeugdgebouw gehuurd van de nieuwe eigenaar en werd zo als Julianakapel in gebruik genomen. Dit gebouwtje ontsnapte overigens aan de brand. In 2010 ging de wijkgemeente Pendrecht-Heijplaat op in de nieuw gevormde wijkgemeente Slinge.

Voorwerpen Julianakerk in Open Hofkerk
In de Open Hofkerk zijn enkele voorwerpen te vinden die afkomstig zijn uit de Julianakerk. In 2012 werden deze uit de Julianakerk overgebracht naar de Pendrechtse kerk, waaronder een wanduurwerk dat nog door prinses Juliana geschonken is. Zo konden deze na de sluiting van de Heijplaatse kerk toch bewaard blijven. De klok hangt nu in de ontmoetingsruimte.

Luidklok
Dagburgemeester Mario Bosch opperde in 2013 nog het idee om de luidklok van de Julianakerk naar de Open Hofkerk te laten verhuizen zodat die een tweede luidklok zou krijgen. De Sint Bavokerk had immers ook een tweede luidklok erbij gekregen, namelijk de klok van de inmiddels afgebroken Olvoo-kerk aan de Slinge in Zuidwijk. Het is er echter nooit meer van gekomen; Mario wil nu een tweede poging gaan wagen.