Kinderfaculteit in het AD

Onder de kop “Weldoeners redden Pendrecht” en de subkop: “Miljardairsfamilie steekt 3,5 miljoen in verloederende wijk” schreef Mark Hoogstad een artikel over de Kinderfaculteit van de Pendrecht Universiteit. Die faculteit gaat in januari 2014 beginnen. Met een intensief programma wordt het opleidingsniveau van de kinderen de komende jaren omhooggeschroefd.
Mark Hoogstad van het AD/RD sprak met Harry Kock en Bien Hofman van de stichting Vitaal Pendrecht en aanhangers van de methode van de Pendrecht Universiteit.

De stichting Vitaal Pendrecht praat al anderhalf jaar met een fonds onder de naam De Verre Bergen. In dat fonds zit geld van de familie Van der Vorm. Bij het fonds werken een aantal mensen aan de ontwikkeling van wat genoemd wordt innovatieve projecten. Het plan voor een Kinderfaculteit van de Pendrecht Universiteit vonden zij zo’n innovatief project. Pendrecht gaat niet mee in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, maar zit nog steeds op een wankel punt als het gaat om de verbetering van de wijk. De herstructurering gaat op een lager pitje door. Er komen nieuwe woningen, maar voor de sociale programma’s is geen geld meer.

Het fonds wil daar nu in voorzien en Vitaal Pendrecht is daar ontzettend blij mee. Dat lieten Harry Kock en Bien Hofman Mark Hoogstad weten.

Als alles goed gaat wordt over niet al te lange tijd de voormalige bibliotheek in de Middelburgt verbouwd en komen er lokalen om 35 lesprogramma’s aan de 1023 kinderen van de basisscholen te geven. Het fonds heeft zich voor 5 jaar aan het programma verbonden.