Kinderraad 2006 op herhaling in zitting deelraad

De publieke tribune zat boordevol. En de kinderen van kinderraad van 2006 hadden zich goed voorbereid. Msgana Gebreselassie, Amina Fiddani en Selçuk Baran voerden het woord voor de kinderen, die een jaar ervoor in De Passage een aantal besluiten hadden genomen. Een aantal kinderen van het Turks Huis in Pendrecht waren meegekomen. Ook zij hadden een aantal vragen voor de deelraadsleden.
Amina Fiddani beet het spits af. Zij vond dat een aantal zaken verbeterd waren. Maar zij was er niet over te spreken dat automobilisten op de Slinge gewoon doorrijden als je over wilt steken op een zebra. Ook vond ze het jammer dat het besluit om de vuilnisbakken in de wijk op te vrolijken niet uitgevoerd was. De kinderen vonden dat het dan aantrekkelijker zou worden om afval in de papierbakken te doen en niet alles achteloos op straat te gooien. Msgana Gebreselassie wilde graag weten wat er met al het geld dat er voor Pendrecht werd uitgetrokken gebeurde. Zij merkte daar niks van in de wijk.
De kinderen van het Turks Huis in Pendrecht vroegen of de deelraad wist wat 23 april betekende. Er waren ook een aantal andere vragen. Die werden om de beurt gesteld. Bijvoorbeeld of het toegestaan was dat kinderen van Turkse komaf onder elkaar Turks spraken.
De voorzitter van de vergadering Evert van der Schee liet de kinderen stuk voor stuk aan het woord en vroeg de voorzitter van de deelgemeente antwoord te geven op de vragen van de kinderen. Lockhorst was de dag ervoor op het feest van het Turks Huis geweest en komt meer bij hen over de vloer. Dus kon de vragen van de kinderen over 23 april goed beantwoorden. Hij zei geen enkel bezwaar te hebben tegen het onderling Turks praten, maar wees erop dat het soms verkeerd begrepen wordt als je dat doet in aanwezigheid van mensen die die taal niet machtig zijn.
Hij vertelde dat er een heleboel in voorbereiding was voor het geld dat naar Pendrecht komt. Bijvoorbeeld een kindercampus, die de situatie in Pendrecht voor kinderen nog veiliger moet maken.
Over de overige zaken ontstond een hele discussie in de deelgemeenteraad. De PvdA en GroenLinks dienden moties in. De kinderen deden vanaf de publieke tribune mee met de discussie. De partijen wilden dat kinderen eerder op de hoogte gesteld werden van de vorderingen over hun besluiten. En wilden dat de bakken alsnog opgevrolijkt zouden worden. Dat bleek echter niet mogelijk. Na enige discussie werd besloten om er kunstwerken van te maken en de kinderen mee te laten werken aan het vervaardigen van die kunstwerken.
Vervolgens kwam Dalila Messaoudi, die ’s middags de kinderdeelraad had mogen leiden nog aan het woord. Zij vertelde welke onderwerpen er behandeld waren en dat zij graag volgend jaar terug kwam om te horen wat er allemaal mee gebeurd was.
Foto’s van de kinderdeelraad en de het kinderfeest staan ook op deze site en zijn via de voorpagina te bekijken.
Cineac Charlois maakte er filmopnamen van, mar die werden afgelopen niet uitgezonden. Vitaal Pendrecht gaat nog navraag doen of die uitzending op een andere keer komt.