Kinderraad goed voorbereid voor de vergadering van hun deelgemeente

Donderdag 10 april was er een leuke bijeenkomst op Over de Slinge aan de Sommelsdijkstraat. De Kinderraad van Pendrecht kwam bij elkaar. Alle punten van de komende veergadering op 21 april werden zorgvuldig voorbereid. Er werd een nieuwe voorzitter gekozen. En ook de griffier en de perschefs zijn anderen dan vorig jaar. Wie zijn ze en wat wil de kinderraad?
Rechts op de voorgrond met het papier nog in haar hand staat Sedanur Demirci. Zij werd tot voorzitter gekozen. Direct achter haar Dahlila, de nieuwe griffier, Yousra Yaouti, derde van links, en Aigors Baas zullen op 21 april de pers te woord staan.

Hieronder een korte indruk van de voorbreidingsvergadering voor de Kinderraadsvergadering van 2008.
Er werd eerst een pluim in de muts gestoken van de voorzitter van het vorig jaar, Dahlila Messaoudi. Zij deed het fantastisch. Trouwens de hele raad was geweldig. Er is een mooie verslag van de vergadering gemaakt en dat werd 10 april op Over de Slinge Sommelsdijkstraat doorgenomen.
Veiligheid
Aig ziet nu meer politie op straat en heeft het gevoel dat het veiliger geworden is. Iedereen is het hier mee eens
De verkeersveiligheid is bij Metrostation Slinge met die verkeerslichten vebeterd.
Maar in de straten wordt nog steeds te hard gereden. Automobilisten houden zich niet aan de maximumsnelheid van 30 kilometer. Daar moet wel bij gezegd worden dat door het afsluiten van het kruispunt Slinge/Zuiderparkweg er verkeer door de straten kwam dat harder reed, vanwege het oponthoud door de omleiding.
Aan het begin van Slinge en in de Stavenissestraat wordt ook nog steeds veel te hard gereden en de drempels worden ontweken. De Zuiderparkweg en de Groene Kruisweg worden trouwens ook nog steeds als racebanen gebruikt. Wat kun je voor oplossingen bedenken?
Meer voorlichting over het verkeer, zou een goede zaak zijn. Nieuwe regels maken. Denken aan gedragsregels.
Speelplekken
In de Krabbendijkestraat is de opknapbeurt aan de gymzaal niet goed uitgevoerd. De douches zijn nog steeds niet goed schoon. In de Sommelsdijkstraat is de renovatie wel goed gedaan. Geluidsoverlast door verkeerde akoestiek. Juf Sonja heeft contact met alle betrokkenen.
De straten zijn niet verbeterd als het over de bestrating van de straten met klinkers in de wijk gaat.
Schoon in Pendrecht
Honden uitlaat plaatsen zijn vaak te ver weg en dan halen honden de uitlaatplek niet op tijd. Nu is de rand langs de scholen aan de Kerkwervesingel als hondenuitlaatplaats aangewezen. Daar zijn de scholen niet blij mee. Alle scholen zijn ermee bezig. Er is contact met de deelgemeente.
Bij het metrostation/Herkingenstraat (Thuiszorg) ligt heel veel glas en hondenpoep. Er staat wel op de container dat er 50 euro boete uitgedeeld wordt maar dat daar iets mee gebeurt, die indruk heeft de kinderraad helemaal niet. Want er staat nog steeds veel vuil naast de containers.
Het water komt vaak omhoog in de toiletten bij veel woningen, als het erg hard geregend heeft.
Speelplekken nog een keer.
De kinderen helpen zelf met het schoonmaken van de speeltuin. E wordt veel rommel achtergelaten door kinderen die er s’avonds gebruik van maken.
Kindercampus
Er zijn bijna geen aanmeldingen uit de groepen 7 en 8.
De activiteiten sluiten niet helemaal aan bij de behoefte van hun leeftijdsgroep vinden de kinderen van groep 7 en 8. Er moet een handtekening zijn van de ouders voor deelname. Veel kinderen hebben het te druk en zijn al min of meer bezig met het vervolgonderwijs. Er worden wel regelmatig activiteiten georganiseerd in het kader van gezond en lekker fit. B.v. elke woensdag fruit of een lunch. Er wordt meer fruit uitgedeeld bij de verschillende activiteiten. TOS is vaker in de wijk.
Er is een schoolsportvereniging. Is nu nog alleen van Over de Slinge maar wordt uitgebreid naar andere scholen. (is een financieel verhaal)
Discriminatie
Er is eigenlijk wereld nieuws door Geert Wilders gemaakt rond dit onderwerp, maar het is een manier van hem om mensen te kwetsen. De kinderen praten erover op de scholen en de leerkrachten houden het in de gaten. Hij heeft wel de discussie geopend want ook de kinderen blijven over praten. Incidenten zullen er altijd blijven maar het is wel minder geworden.

Voor de verkiezng stellen Sedanur, Lesley en Aig zich kandidaat. Dahlila wil wel weer, maar deze keer moeten anderen ook een kans krijgen. Sedanur krijgt de meeste stemmen en bedankt iedereen dat ze op haar gestemd heben. Een droom wordt bewaarheid. Sedanur Demirci wilde dolgraag voorzitter worden. “Wat zal mijn vader trots zijn”, zei ze.
Griffier wordt Dahlila. Perschefs worden Yousra en Aig. Faridjee krijgt ook veel stemmen maar net een paar tekort.
Jessica dos Reis Tavares Fernandes is het nieuwe lid van de kinderraad. Edin is nu uit de raad.
De griffier en de deelraadsleden zullen de kinderen helpen maar met nadruk helpen(niet overnemen).
De punten zullen aan de griffie van de deelgemeente worden doorgegeven.
Agenda is dan:
1. Verslag vergadering 23 april 2007
– heeft Edin Bisanovic de vergadering goed weergegeven, dus alleen fouten in namen en als je verkeerd ben weergegeven
2. Veiligheid op straat
– zien we meer politie, buurtwachten, toezichthouders
– is de verkeersveiligheid toegenomen
– liggen er nu drempels op de Slinge
– zijn er meer stoplichten
– is de bestrating verbeterd
3. Schoon Pendrecht
– gaat het goed met de honden uitlaat plaatsen
– zijn er extra glasbakken gekomen