Kinderraad vergadert bij Woonstad Rotterdam over het Lentefeest

Pendrecht kent al jarenlang een Kinderraad. De kinderen doen belangrijk werk en vergaderen regelmatig. Ze denken mee over allerlei onderwerpen in de wijk. Wat speelt er? Wat kan er verbeterd worden? En dat allemaal gezien vanuit het kind zelf. Kinderen kijken vaak net wat anders tegen de dingen aan en komen soms met ideeën waar volwassenen nou net niet op zouden komen. Mede daarom is hun stem zo belangrijk voor de wijk.

Vorige week was de Kinderraad uitgenodigd bij Woonstad Rotterdam om te vergaderen met Joop Stobbe en Bianca de Noten. De twee jongens en vier meisjes (twee andere raadsleden konden er helaas niet bij zijn) vonden het erg spannend. Van tevoren was er al overleg geweest wie de raad zou aanmelden en wie de notulen maakt. Dat hoort er allemaal bij en verliep vlotjes: de rolverdeling was snel gemaakt.

Donderdagmiddag was het dan zover: op het kantoor aan de Ooltgensplaathof worden de jonge raadsleden welkom geheten. Gewapend met pen en papier nemen ze plaats aan een grote tafel. Nu begint het echte werk. De vergadering wordt hierbij geopend.

Er is één agendapunt: het Lentefeest op Plein 1953 op zaterdag 9 mei. De kinderen bespreken samen met Joop en Bianca hoe het Lentefeest aantrekkelijk gemaakt kan worden voor kinderen. Ideeën genoeg! En niet alleen ideeën, maar ook de vraag of ze hulp kunnen krijgen. Heel verrassend, want Joop en Bianca hadden zelf deze vraag willen stellen, maar de kinderen waren hen nét even voor. Hoezo, kinderen willen niks?

Vergaderen doe je niet voor niets en meteen worden er afspraken gemaakt. De raadsleden gaan op hun eigen school aan andere kinderen vragen of ze ook willen meehelpen tijdens het Lentefeest. Bijvoorbeeld met het uitdelen van plantjes maar ook met de andere activiteiten. Daarnaast zal een rooster worden gemaakt hoe laat en hoe lang ze willen helpen. Wie meehelpt, kan na afloop (na minimaal twee uur) rekenen op een leuke verrassing.

De vergadering wordt gesloten, de kinderen gaan tevreden naar huis en kijken nu al uit naar 9 mei als het Lentefeest plaatsvindt op Plein 1953. Toch ook een beetje ‘hun’ feest.