Klupp-held van de Week is lid van Transvalia/ZW

De Klupp-held van de Week is Marcel van Zoest van Transvalia/ZW aan de Charloisse Lagedijk.

Onderstaand artikel verscheen deze week op de website van Regio Rijnmond Voetbal:

Klupp-held van de Week: Marcel van Zoest (Transvalia/ZW)

ROTTERDAM – De Klupp-held is iemand die door zijn vereniging is genomineerd vanwege zijn verdienste voor de vereniging. Iemand die in de schaduw feitelijk onvervangbaar is. De lijntrekker, schoonmaker, keukenhulp, het barpersoneel, de wasvrouw, materiaalman, vlagger, het lid van de werkploeg of de jeugdleider. Iemand die bereid is om zijn of haar tijd op te offeren in het belang van anderen. Iemand die nooit klaagt, niet om aandacht vraagt en bij nacht en ontij klaar staat. Iemand die het verdient om eens een schouderklopje te krijgen of door het Barendrechtse sportmerk Klupp sportwear in de schijnwerpers te worden gezet. De Klupp-held van deze Week is de onmisbare schakel in de organisatie van het Rotterdamse Transvalia/ZW.

Zonder de golfende Pim Blokland heeft de genomineerde Van Zoest in eerste instantie niets in de gaten. Samen met wat andere mannen en vrouwen kijkt hij in de kantine van vierdeklasser Transvalia/ZW naar de show die Barcelona in Nou Camp tegen AS Roma opvoert. Als blijkt dat het lichtblauwe tenue voor hem is bedoeld kijkt hij wat vragend voor zich uit. ‘Ik, hoezo.’ Bijna het standaardantwoord van de Klupp-held die zijn of haar inzet voor de amateurclub waar ze bij horen eigenlijk de normaalste zaak van de wereld vinden. En ook Van Zoest begint met de opmerking dat niet alleen hij veel werk voor de club verzet. Daarmee andere Klupp-helden ook naar voren schuivend.

Uiteindelijk gaat hij zitten met de opmerking dat hij het wel leuk vindt. ‘Natuurlijk heb ik de verhalen van de andere Klupp-helden gelezen, maar nooit met de gedachte dat die titel mij ooit zou toekomen. Of het moet de bedoeling zijn dat ik morgen stop bij Transvalia/ZW, want wij waren hier bij de vereniging allemaal hoogst verbaasd dat Joop Wijnholds een dag na de uitreiking bij HWD was vertrokken. Dus als iemand mij met deze titel weg wil hebben, kan hij het beter nu tegen mij vertellen’, lacht Van Zoest met een dikke knipoog.

Van Zoest werd in Gouda geboren en woonde vier jaar in Lekkerkerk, waar zijn opa erevoorzitter van de plaatselijke voetbalclub werd. In de bestuurskamer van de zwart-witten uit de Krimpenerwaard hangt nog een foto van hem. Ex-Spartaan John van Zoest is een neef van hem, maar verder heeft de Rotterdammers niets meer met Lekkerkerk.

Transvalia/ZW is sinds 1998 zijn club. Het typische verhaal van een voetbalvader die in een vereniging werd gezogen en op den duur niet meer weg te denken is. Zijn oudste zoon begon waardoor hij steeds vaker op het complex aan de Charloisse Lagendijk kwam. ‘Ik vind het leuk om met jeugd te werken, dus werd zoals iedereen leider, trainer en grensrechter. Vervolgens werd ik in het jeugdbestuur verantwoordelijk voor toernooi, schoolsport en de kampen. Ik heb iets met kinderen en vind het leuk om die blij te maken. Mijn zoon Mike is nu vijftien. Er is geen team voor zijn leeftijd, waardoor hij nu al bij het eerste speelt. We zijn clubmensen geworden, dus denken er niet aan om Transvalia/ZW de rug toe te keren.’

Toch doet Van Zoest het volgens eigen zeggen wat rustiger aan. ‘Twee jaar geleden kwam er bij de ledenadministratie een kink in de kabel, waardoor ik ben ingesprongen. Ik werkte al met Sportlink, dus kon het hoofdbestuur daarmee helpen. Maar op een gegeven moment zat ik vier avonden in de week bij de club. Dat was goed voor Transvalia/ZW maar werd privé wat te gortig. Ik beperk het nu tot twee avonden in de week, maar ben alles bij elkaar opgeteld toch nog steeds zo’n twintig uur in de week met deze vereniging bezig. Zonder te klagen hoor, laat dat duidelijk zijn.’

Bovendien erkent Van Zoest dat de waardering binnen de gelederen ook groot is. Hij werd in 2012 benoemd tot lid van Verdienste en in 2014 zelfs erelid. ‘Ja, natuurlijk deed me dat iets. Als ik op de lijst met ereleden kijk, ben ik het kortst bij de club actief, dus mensen waarderen mijn inspanningen en inzet dus zeer.’

Zelf voetballen doet Van Zoest overigens al lang niet meer. In een verleden droeg de 45-jarige Rotterdammer het shirt van Tediro en Zwart Wit’28, maar bij die laatste club hield hij het in de A-jeugd voor gezien. ‘Werk, meisjes, er waren andere dingen dan voetballen die voorrang kregen. Ik heb bij Transvalia/ZW in de zaal gespeeld, maar dat mocht geen naam hebben. Met drie kids moet je keuzes maken. En de jeugd van de club krijgt bij mij voorrang. Transvalia/ZW is mijn club, maar ik had nooit gedacht daar nog eens Klupp-held van de Week te worden. Dat waardeer ik erg. Net als het tenue. Het lijkt wel Sint-Nicolaas. Wat een verrassing. Erg leuk dit.’