Laatste CONCERT OPEN HOFKOOR met Mendelssohn

De gemiddelde leeftijd van de koorleden is heel hoog, dat kun je zien aan de dames in het koor. Sommigen klimmen met stokken en een rollator het podium op. Bij het vorige concert met muziek van Mendelssohn stonden er nog 50 leden rond de preekstoel in de kerk. Nu haalt men net de 30 en moeten twee vrouwen tenorpartijen in het kostuum van de mannen meezingen tussen de kleine groep mannen, die er in het koor zijn overgebleven.

Jammer en verdrietig eigenlijk, maar dat was zondag 17 mei, tijdens en na, het laatste concert van het koor in de Open Hofkerk in het geheel niet te merken. Dat ligt misschien aan de mentaliteit van de Hervormde Kerk-mensen, maar vooral ook aan het succes dat het laatste concert had. Er was immers een groot publiek op het concert afgekomen en dat geeft iets feestelijks. En de muziek van Medelssohn heeft ook iets feestelijks. Wie kent niet zijn bruidsmars uit de Midzomernachtsdroom. Mendelssohn leefde overigens ook maar 38 jaar. Het Open Hofkoor haalde meer jaren.

De stemmen zijn nog mooi, maar hoe lang nog. Er zijn genoeg stemmen om de muziek goed te laten klinken, maar ook dat kan niet heel lang meer volgehouden worden. Dominee Polhuis noemde het dan ook erg moedig om juist nu het besluit te nemen ermee te stoppen. 1 oktober 2009 is de echte uiteindelijke opheffingsdatum. Er komen nog bijdragen van het koor elders of delen van het koor.

Het koor, en haar dirigent Jan van Dijk, heeft ervoor gezorgd dat de Marcuspassie van de Rotterdamse componist Addie de Jong op een groter podium is gekomen, namelijk dat van de Grote Kerk aan de Charloisse Kerksingel.

Mendelssohn zorgde ervoor dat de Mathäuspassion van Johann Sebastian Bach uit de vergetelheid kwam en die passie muziek is nu niet meer weg te denken uit Nederland.

Ook waren er tijdens het laatste concert verrassende ontmoetingen. Op de foto in het midden dominee Van Soest, in wiens tijd als hervormd wijkpredikant de Open Hofkerk gebouwd werd, en dagburgemeester Mario Bosch in gesprek met elkaar. Er is overigens een afspraak gemaakt met de emirituspredikant Van Soest om met een camera erbij een nader gesprek over de wijkgemeente en de kerk in zijn tijd te gaan voeren. Hij woont in Ommoord, dus zo ingewikkeld moet dat allemaal niet zijn. Hij was erbij toen het koor opgericht werd en heeft meerdere interessante zaken te vertellen over wat er in die tijd in de wijk gebeurde.

Open Hofkoor bedankt voor de mooie muziek. Vitaal Pendrecht rekent erop dat uw werk op welke manier dan ook in Pendrecht voortgezet wordt.