Het Turks Huis in Pendrecht is goed bezig, maar …..

Op de fotootjes is te zien om welk terrein het gaat.
De flat op de hoek van de Slinge en Kerkwervesingel heeft een groot binnenterrein. Er staat een hek om het terrein en op verschillende plekken hangen bordjes met ‘verboden voor onbevoegden’ erop. Het terrein wordt goed onderhouden en ziet er mooi uit. Maar er is een hoek, die er niet uitziet, ver van de woningen ligt en aftseekt bij de rest dus.
Dat was de plek precies naast het Turks Huis, naast Noordgouwepad 10. Als het regent staat er water, de bosjes vertoonden wildgroei en zagen er niet uit. Er hoopte zich zwerfvuil op. Alles bij elkaar gaf stankoverlast in het Turks Huis en het was aan die kant gewoon een rot gezicht.
De vereniging Turks Huis in Pendrecht is opgericht om de dialoog tussen Nederland en de mensen uit Zuidwijk en Pendrecht van Turkse komaf met elkaar in contact te brengen. De Turkse wijkbewoners moeten de Nederlandse cultuur leren kennen en Nederlandse omgeving moet de Turks cultuur leren kennen, is kortweg de doelstelling van het Turks Huis.
Er is regelmatig een activiteit waarvoor de buren van het Turks Huis worden uitgenodigd. Het bestuur van de vereniging vroeg aan diverse vertegenwoordigers van de gemeente en deelgemeente die langs kwamen of ze hen konden helpen om iets met de plek naast hen te gaan doen. Dick Lockhorst de voorzitter van de deelgemeente was er onlangs en zei dat als ze het zelf zouden opknappen, hij daar helemaal mee in zou kunnen stemmen.
Wie nou precies nog meer benaderd zou moeten worden kon niemand het bestuur vertellen.
Dus rukten ze zand en tegels aan en snoeiden wat in de bosjes. En in de afgelopen week werden de handen uit de mouwen gestoken.
Meteen kwam de Vereniging van Eigenaren in actie. Ze dreigden met juridische stappen, want ze vinden dat het Turks Huis onrechtmatig bezig is. Juridisch gezien is dat ook zo. Het terrein is waarschijnlijk van de gemeente, maar het vruchtgebruik is uitgegeven aan de Vereniging van Eigenaren.
Maar als we het hebben over de punten van het Turks Huis komt er een ander verhaal.
De belangrijkste zorg van de Verenigin van Eigenaren bleek dat het terrein nu helemaal open ligt voor mensen die er niks te zoeken hebben.
Dat was makkelijk op te lossen.
Een van de leden is aannemer en hij heeft vrijdag 15 mei laat in de avond een mooi hek gemaakt om het terrein niet toegankelijk te maken voor onbevoegden. Zo is het terrein niet voor mensen die onheil veroorzaken. De vraag is of de mensen van de vereniging Turks Huis in Pendrecht daar ook onder vallen. De bezoekers van het Turks Huis zullen zo af en toe thee drinken en een sigaretje roken. Dat mag immers sinds enige tijd niet meer in het gebouw van minister Klink.
Zij stuurden ook een voorstel naar de Vereniging van Eigenaren en willen graag goede contacten met hun buren. En niet in de laatste plaats hun buren in het genoemde flatcomplex.

Nu even afwachten of die buren dat ook willen.