Laatste winkelblokken Sliedrechtstraat afgebroken

In de tweede week van januari zijn de laatste winkelblokken in de Sliedrechtstraat afgebroken. Daarmee is de tweede buurtwinkelstrip in Pendrecht helemaal verdwenen, de Herkingenstraat is al langer geleden zijn winkels kwijtgeraakt. Het is nog maar een kwestie van tijd en dan zullen ook de (inmiddels al leegstaande) winkels aan de Ossenisseweg tot de geschiedenis behoren. Dan bestaat alleen de Zijpe nog maar dit blijft behouden.

De winkels in de Sliedrechtstraat zijn in 1958 gebouwd en waren bedoeld voor de bewoners van het zuidoostelijke deel van de wijk. Eén van hen was dagburgemeester Mario Bosch die als kind opgroeide in de Wagenbergstraat en heel wat keren de winkels heeft bezocht. Hij weet precies welke winkels er toen waren en met (de kinderen van) enkele winkeliers heeft hij nog steeds contact. Ook voor hem was het een vreemde gewaarwording om te zien dat de winkels zijn afgebroken.

Eén van de nu afgebroken winkels was de slagerij van Hennie Bos op nummer 38. Fred Seesing, een oud-bewoner van de Papendrechtstraat en nu woonachtig in Duitsland, heeft van 1965 tot 1970 als loopjongen bij Hennie Bos gewerkt. Enkele weken geleden stuurde Mario een mail naar Fred met een foto van de gestripte winkel en de mededeling dat de sloper in aantocht was. De reactie uit Duitsland liet niet lang op zich wachten: “Wat een treurige foto, alle sporen verdwijnen. (…) Achtereenvolgens hebben mijn broers Aad en Sjaak en later ik bij Hennie Bos als loopjongen gewerkt. Op de vrijdagmiddag en zaterdagmorgen werd er vlees en vleeswaren bij de klanten gebracht (wat een service) en op de zaterdagmiddag werd er schoongemaakt. Persoonlijk heb ik dat van 1965 – 1970 gedaan.”