Ladiesrun was een feest om erg blij van te worden

Burgemeestersvrouw Khaddouj Aboutaleb gaf zondag 10 juni 2012 het startschot aan een lopersveld bestaand uit 7500 vrouwen, die nagenoeg allemaal gekleed waren in een roze t-shirt. Het lopersveld kleurde Rotterdam Zuid zo roze dat de Ronde van Italië er jaloers op zou kunnen worden.

Geen Olympisch Pendrecht’s evenement, maar wel dezelfde spirit. Andries Haak maakte van de passage van de lopers langs Pendrecht een fraaie powerpoint presentatie. En die is hier.

De website van ladiesrun vervolgt verder met:

Happening

Brigitte Mooi veegde na de finish van de tien kilometer het transpiratievocht van haar gezicht. Ze was moe, maar ze was vooral gelukkig. ,,Wat is dit een heerlijke happening,” zei de 43-jarige Haagse fysiotherapeute. ,,Mooi parcours, genoeg ruimte voor iedereen, uitstekende sfeer, supergoed georganiseerd.”

Applaus ook voor al die enthousiaste toeschouwers langs de kant. Brigitte: ,,Ze riepen overal je naam. Dat is heel stimulerend. Een goed idee, je naam op je startnummer.”

Brigitte Mooi was één van de 7500 vrouwen die zich hadden ingeschreven voor de Ladiesrun Rotterdam op zondag 10 juni; 4300 voor de vijf en 3200 voor de tien kilometer. Een record. Liefst 1500, vijfentwintig procent, meer dan vorig jaar.

Lifestyle

,,Het was een waar feest van start tot finish, en ver daarna,” concludeerde ook Ladiesrun-directeur Mario Kadiks. ,, We zijn weer een stapje verder en met ons bijzondere lifestyle-concept zit er nog volop groei in. Een jaar geleden beschikten we over drie hallen, nu over vijf. En de mogelijkheden van een prachtige accommodatie als Ahoy zijn nog lang niet uitgeput.”

Ahoy was onder het motto ‘sporten, shoppen, swingen’ voor de tweede keer het inspirerende epicentrum van de Ladiesrun Rotterdam. Met een Ladies Fair met liefst 29 standjes, een drankje en een hapje, loungegelegenheid, een loterij en muziek van DJ Miss Sunrise. Bovendien kon elke ‘lady’een Goodiebag afhalen met twaalf items en dat werd zichtbaar buitengewoon op prijs gesteld.

Plezier

Het plezier begon al voor de start. Met een warming-up op het voorplein van Ahoy. Terwijl de dames zich in het zonnetje voortvarend in het zweet werkten, keken vaders goedkeurend toe – met hun kinderen in buggy’s of op hun nek, meedeinend met de muziek. Een meisje met het spandoek ‘Hup tante Annie’ zocht nog snel een mooi plaatsje in de zon. En iedereen ging op de foto.

Mooi ook om te zien dat vele deelneemsters vlak voor de start nog even hun mobieltjes checkten op de laatste aanmoedigingen. Alle ogen werden vervolgens gericht op de First Lady van Rotterdam. Burgemeestersvrouw Khaddouj Aboutaleb gaf, op aanwijzingen van technisch directeur Wim Jonkman, met een pistool het startschot en zwaaide het loperslegioen uit. Ook zij sprak van ‘een feest’.

Sfeer

Je kunt er geen genoeg van krijgen, onderstreepte Anne Zijderveld. Ze was voor de derde achtereenvolgende keer de snelste vrouw op de tien kilometer en had opnieuw van elke stap genoten. ,,Het viel me op dat overal langs het parcours publiek stond. De sfeer was geweldig,” sprak ze na dé Ladiesrun van Nederland.

Pink Ribbon

Ook Susan Veenhoff glom. De directeur van de stichting Pink Ribbon kreeg uit handen van Mario Kadiks een cheque van € 11.859, een donatie bij inschrijving gedoneerd door deelneemsters. Pink Ribbon levert al bijna tien jaar een bijdrage aan de strijd tegen kanker. ,,Wij zijn hier erg blij mee. Met dit bedrag kunnen we veel doen,” benadrukte Veenhoff, die met plezier constateerde dat de meeste deelneemsters in het roze van start gingen.

Zevende editie

Volgend jaar staat de zevende Ladiesrun Rotterdam op het programma op zondag 9 juni.

Website

De komende weken verschijnen dagelijks nieuwe artikelen en foto’s op de website van ladiesrun.