León Lissitza stal ook de harten bij 2e college in De Slinger

Alles wat een college van de Pendrecht Universiteit spannend maakt was er. 3 professoren meldden zich al vroeg, Twee sloten later aan.
Nog niet alles was in gereedheid, dus er moest geïmproviseerd worden.
ER was een groep studenten, die alles wilden weten over bewegen, sport en gezondheid gezien vanuit de bewoners van Pendrecht.

Toen het eenmaal stond, werd het ook wat.

Brenda Hagenaars beet het spits af. Zij speelde het damesteam van Spartaan 20, volgens haar de beste voetbalclub van Rotterdam Zuid. Zij doet er alles aan om kinderen met talent aan de sport te krijgen. Als er schuldenproblematiek is zoekt zij met ouders naar oplossingen. Zij zette zich ook in voor atletieklessen voor kinderen. En hoopt dat nu ze, wegens gebrek aan financiën, gestopt zijn dat die lessen met de komst van Kinderfaculteit in Pendrecht weer terug komen.

Huib van Dieijen was in 2009 held in de campagne Pendrecht is Goed Bezig en organiseerde de Ronde van Pendrecht. Hij zette ouderen ertoe aan de fiest te nemen en heeft zelf een e-bike en fietst daarmee zomaar 120 kilometer. De kosten gooien soms roet in het eten.

Mimount Hammouche heeft van haar vader geleerd dat lopen de leukste en goedkoopste manier is om in beweging en gezond te blijven. Zij komt uit het land van Said Aouita en begon in Pendrecht een loopgroep voor oudere vrouwen met Marrokaanse of Turkse afkomst. Die groep is nu gestopt en zij neemt nu deel aan de hardlooplessen van René Warnaar, die iedere dinsdag en donderdagavond met een loopgroep het Zuiderpark in trekt en mensen op hun niveau beetpakt en tot een paar trapjes hoger uitdaagt. René kan geen gebruik meer maken van de sportzaal aan de Herkingenstraat en zoekt een ander vertrekpunt. De alternatieve locaties werden hen ter plekke aangeboden.

Bridget Nalwoga komt uit Buganda een koninkrijk dat nu 50 jaar deel uitmaakt van Uganda. Haar passie is dansen en dat leerde ze als klein kind al goed te beheersen. Een prachtige remedie om met weinig middelen in vorm te blijven. Zij geeft met haar groep The African United Women ook djembe lessen en bracht afgelopen donderdag beweging in het pand De Slinger met een opzwepende dans.

Mila Adamus is een fervent softballen. Zij begonnen op een terrein achter de flat in de straat waar zij woonde in Pendrecht. Daar werd op woensdagavonden honk- en softbal gespeeld, de sport die zij van huis uit heeft meegekregen. Ze hebben ook nog een tijdje gebruik gemaakt van het veld van Unicum en de Duikvereniging, die daarnaast zit. Later werd zij actief voor de kinderafdeling van Banda di Kas op een veld ergens achter De Slinger. De club floreerde, maar trok ook anderen aan, di er een zootje van maakten en ervoor zorgden dat de club van het veld moest. De kinderteams werden daar wel de dupe van.
Mila is nog steeds op zoek naar een terrein waar de jeugd softbal kan leren en ook aan competities mee kan doen.

Begonnen werd met koffie en taart van Stella Tang, homemade met allerlei gezonde producten, maar ook met veel suiker. Stella maakte de taart voor beide colleges. Zij is Chinees, maar leerde van haar schoonfamilie Engelse gerechten maken. Niet zomaar iets, maar het moet voor haar perfect zijn.

Met die suiker kwam het uiteindelijk weer goed, want aan het eind van het college zou Leontine een korte maar energievretende workout met het gezelschap doen.

Als muzikaal intermezzo was dit keer Leon Lissitza naar De Slinger gekomen. Leon won het Ouderen Songfestival in Carré afgelopen zondag, maar brak daarbij twee ribben. Hij liet zien wat dat voor een zanger betekent. Hij hield zijn ribben vast en weerstond de pijn. Zijn muziek werd er nog mooier door.
Hij begon met Quireme Mucho van Julio Iglesias en deed daarna het nummer For Me Fomidable van Charles Aznavour, alsof de Frans-Armeense éminence grise er zelf stond. En hij sloot later het college af met Nathalie van Gilbert Bécaud. De 80 jarige Pendrechtenaar uit Barcelona met Ukrainse roots was zelf misschien nog wel het meest getroffen door wat er in De Slinger gebeurde.

Tot slot de workout van Leontine dus. Zij had een tijdklokje bij zich en liet zien dat je met zoiets een enthousiasmerende presentatie en meer niet een perfecte workout in maar 5 minuten kunt beleven. Doe het maar eens na. Ga 20 seconden lang vanuit je stoel in een hoog tempo staan en zitten en ga vervolgens naast je stoel met rechte rug met je rechter elleboog naar je linker knie en wissel dat af met de andere kant.

Alle suiker uit de taart van Stella was er ook weer vanaf. Nou ja voor een deel tenminste. Leontine rekende de deelnemers aan het college voor hoe dat met hun calorieën zat.

Via het korte visitatieformulier kwam er een reeks van suggesties en lof terug naar de Pendrecht Universiteit.