León Lissitza trad op in Open Hofkerk Ommoord

León Lissitza werd begeleid door de organist van de kerk aan de Hesseplaats tijdens het Marktconcert op woensdag 12 februari. Het publiek raakte in bekoring van de Pendrechtse zanger.
Iedere woensdag is er markt op de Hesseplaats in Ommoord. Aan dat plein in Prins Alexander ligt de Open Hofkerk Ommoord. De kerk is open tijdens de markturen. Je kunt er een kop koffie drinken en soms is er ook erwtensoep.

Eén keer in de mand organiseert de Stichting Open Hof Muziek een Marktconcert in de kerk. De stichting vroeg León Lissitza om er 12 februari samen met de organist, dirigent, muzikant, Willem Blonk een concert te geven. León knt de kerk want hij repeteert er met het Rotterdams Operakoor. Samenwerken met Willem Blonk was echter nieuw voor hem. Een initiatief van de commissie Zondagmiddagmuziek Open Hofkerk Pendrecht bracht de twee musici samen.

De kerk zat vol.

Het publiek raakte in de ban van de beide muzikanten.

Dat begon met ‘Amapola’ en ‘Aquello Ojos Verdes’ gezongen door de tenor begeleid door Blonk op piano.
Capriccio Catalan was een solo van de pianist.
Daarna kwamen: ‘Granada’, ‘Estrellita’ en ‘Romanza Russa’ uitgevoerd door beide muzikanten.
Gevolgd door ‘Serenata’ uit ‘España’ van Albeniz door de pianist.
De laatste nummers waren ‘Nathalie’, ‘For me – formidabel’ en ‘Solamenta una fez’ door de Pendrechtse tenor en de Ommoordse pianist.

Het publiek vroeg om een toegift en die kwam er met ‘O sole mio’. Prachtig neergezet door León Lissitza.

De zon scheen prachtig door de gebrandschilderde ramen. De bos bloemen ging van hand tot hand tussen de beide virtuozen. Willem Blonk wees naar het raam of beter gezegd naar de zon.

León Lissitza schudde na afloop op de gang nagenoeg alle handen van de bezoekers en velen hadden naast dankwoorden, schouderklopjes en verzoeken om nog eens terug te komen.

De Koerdische Layla wilde met de tenor op de foto. Zij was niet de enige. Hij zal vast nog een keer terugkomen in die kerk.

En de droom van de Pendrechtse commissie om León Lissitza in de Pendrechtse Open Hofkerk de Misa Criolla van Ariel Ramirez uit te laten voeren komt steeds dichterbij. León wil daar graag aan meewerken. Willem Blonk wil graag de dirigent zijn en het koor van de Ommoordse Open Hof staat ook al klaar. Het zoeken is nog naar de musici, die de mis op Zuid Amerikaanse wijze kunnen begeleiden.