Lintje voor Harry tijdens jaarlijkse lintjesregen

Op vrijdag 26 april was het weer tijd voor de jaarlijkse lintjesregen. Ook onze Harry mocht een lintje in ontvangst nemen. We delen graag dit trotse moment met u!

Onder grote belangstelling van familie namen 39 Rotterdammers plaats op de voor hen gereserveerde rij in de prachtige burgerzaal van het Stadhuis. Harry, voorzitter van Vitaal Pendrecht, werd vergezeld door zijn vrouw Elly, zijn (schoon)kinderen en kleinkinderen en samen namen zij plaats op rij 20.

De burgemeester hield een prachtige toespraak met daarin Harry zijn achternaam ‘Kock’ met ‘CK’ en betrok het op zijn titel van “nachtburgemeester van Pendrecht”. Eén van de vele rollen die Harry nu alweer 15 jaar vervult.

Wat is een lintje?

Een lintje is een koninklijke onderscheiding voor mensen die iets bijzonders hebben gedaan voor de samenleving. De meeste lintjes worden uitgereikt tijdens een bijeenkomst rond Koningsdag. Dit heet de lintjesregen. Er zijn ook lintjes die bij een bijzondere gelegenheid worden uitgereikt, op een ander moment in het jaar.

Burgemeester Aboutaleb decoreerde namens Koning Willem-Alexander tijdens de lintjesregen van 2019 38 mensen met een onderscheiding. Een Rotterdammer werd benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau, 11 tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau en 26 tot Lid van de Oranje-Nassau

Waarom krijgt iemand een lintje?

Mensen die al minstens vijftien jaar vele uren per week iets doen voor de samenleving, vaak op vrijwillige basis, kunnen een lintje verdienen. Bijvoorbeeld de penningmeester van de voetbalclub of een lid van de vrijwillige brandweer. Soms gaat het ook om mensen die vanuit hun betaalde baan iets bijzonders hebben gepresteerd dat ten goede komt aan de hele samenleving.

Op donderdag 8 mei is er van 19.00 tot 21.00 uur gelegenheid om Harry te feliciteren in de aula van Vitaal Pendrecht. Hiervoor graag wel even vooraf aanmelden.

Foto-impressie

Hieronder vindt u een impressie van de uitreiking van de lintjes.

Bron: Gemeente Rotterdam