Manifest van de Actieve Bewoner opgesteld in Arnhem

Afgelopen zaterdag kwam het LSA bij elkaar in Arnhem. In de Eusebiuskerk werd de jaarlijkse bewonersdag gehouden. Daar werd het Manifest van de actieve bewoner opgesteld. Minister Donner nam het in ontvangst en kondigde aan dat in deze bezuinigingstijden de bewoners een sleutelrol moeten gaan spelen.
Op de foto van Zefanja Hoogers staan van links naar rechts eindredacteur van het Manifest Jos van de Lans, dagvoorzitter Elsemieke Havenga, minister Piet Hein Donner, directeur Vivare Arnhem Ger Glezer , directeur Portaal Arnhem Marco de Wilde. Zij ontvingen vers van de pers het Manifest.

Het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken organiseerde zijn jaarlijkse bewonersdag afgelopen zaterdag in Arnhem. Minister Donner kondigde aan dat bewoners in deze bezuiningstijden een sleutelrol moeten gaan spelen, het LSA pakte dit op door samen met die bewoners een Manifest van de Actieve Bewoner te schrijven. Na een dag hard werken met bewoners uit aandachtswijken in het hele land, ontving de minister het Manifest in de Eusebiuskerk.

Tijdens het ochtendprogramma zat de kerk vol, Gerrit Breeman – directeur Volkshuisvesting Arnhem – sprak over zijn ervaringen met de wijkaanpak (“Wijkontwikkeling alléén mogelijk als er draagvlak is bij bewoners”), wethouder Henk Kok sprak over ‘Wijkaanpak 2.0’ (“Er moet een kanteling komen, sleutelwoord is verbinding”) en ondertussen werd er getwitterd met #lbd11, gesmst, gemaild. De redactie onder begeleiding van Jos van de Lans inventariseerde en schreef.

Tijdens het middagprogramma trokken de 600 bezoekers van de dag de stad in. Sommigen gingen in debat, anderen luisterden naar sprekers en weer anderen gingen op excursie. Vanuit Klarendal (en Sint Marten) zijn er twee van de tien excursies verzorgd; in Wijkwinkel Klarendal werd er aandacht gegeven aan de vele vrijwilligers die zich inzetten voor hun wijk, stichting Wijken voor Kunst legde uit hoe zij al zeven jaar met een vrijwillige organisatie kunst als middel gebruiken om te verbinden. De bezoekers (auteur was aanwezig…) waren daar erg enthousiast en zelfs jaloers op zulke betrokken initiatieven; dat zouden ze in hun stad ook wel willen zien.

Manifest

Rond 15:00 uur was iedereen weer terug in de Eusebiuskerk, de minister was in aantocht. Tijd om hem het manifest te overhandigen. De redactie had eigenlijk klaar kunnen zijn met één zin: “Neem ons serieus”. Maar ze maakten er toch twee A4tjes van (pdf) .
Daarna sprak Piet Hein Donner het gezelschap toe; samenleven is hard werken, waar zit de regelgeving van de overheid precies in de weg om die actieve bewoners ruimte te geven, misschien moet burgerparticipatie wel omslaan naar overheidsparticipatie. Een precies antwoord op dit Manifest van de Actieve Bewoner blijft nog even uit.

Meer op internet

Het ANP kopt daags daarna met “Bewoners willen macht over eigen wijken” , de Gelderlander met “Eigen verantwoordelijkheid voor wijkbewoners” . Ook overkoepelende organisatie van woningcorporaties Aedes liet van zich horen.