Marcus Passie werd uitgevoerd in de Oude Kerk van Charlois

Zaterdagavond 12 april 2014 werd de Marcus Passie van Addie de Jong uitgevoerd in de Oude Kerk van Charlois. Vooraf werden de eerste exemplaren van de partituur uitgereikt aan de weduwe van de componist en de voorzitter van Rotterdam Orgelstad, die beloofde het boekwerk aan de cultuurwethouder Antoinette Laan te zullen overhandigen. Na dat plechtige moment volgde prachtige muziek die werd besloten met een warm applaus.
De Marcus Passie van de in 1997 overleden Rotterdamse organist Addie de Jong is in druk verschenen. Tijdens de uitvoering van het stuk, zaterdagavond in de Oude Kerk van Rotterdam Charlois, werd het eerste exemplaar van de partituur overhandigd aan de weduwe van de componist en de voorzitter van Rotterdam Orgelstad. De laatste beloofde het boekwerk te zullen doorgeven aan cultuurwethouder Antoinette Laan van de gemeente Rotterdam, die zich vanwege collegeonderhandelingen op het laatste moment verontschuldigde.

De Stichting Marcus Passie onder voorzitterschap van At Polhuis had ervoor gezorgd dat de partituur in boekvorm beschikbaar kwam. Tot nu toe was er steeds gewerkt met partituren in het handschrift van de componist Addie de Jong zelf. Polhuis memoreerde vooral het werk dat Jan van Dijk aan het drukwerk verricht had. Van Dijk en Willem Blonk hadden verschillende uitvoeringen van deze passie geleid. Jan van Dijk kent het werk als geen ander en had de drukproeven van het boekwerk nagekeken en gecorrigeerd.
Addie de Jong was beiaardier en organist van Rotterdam. Daarnaast was hij cantor-organist van de Goede Herderkerk in Schiebroek. Hij overleed in 1997 onverwacht op 56-jarige leeftijd. De Marcus Passie kan als zijn belangrijkste compositie beschouwd worden.

De compositie werd zaterdagavond uitgevoerd door het koor Sursum Corda onder leiding van Johan Sonneveld. Medewerking wordt verleend door Jenny Haisma (sopraan), Frits Karskens (bas) en Bert den Hertog (orgel). Het bijzondere aan de passie van De Jong is dat een vrouw de rol van de evangelist vertolkt. Jenny Haitsma deed dat zaterdagavond met verve en ook de Jezus-partij door Frits Karskens werd zeer gewaardeerd.

Vanwege de ernst en het karakter van het muziekstuk wordt vaak niet geapplaudisseerd. Dat gebeurde dit keer wel en terecht. De bezoekers aan de Oude Kerk waren absoluut niet voor niks gekomen. Zij beleefden een mooie voorbereiding op een week waarin veel passie-muziek zal klinken.