Mario Bosch geeft rondleiding langs kunst in de wijk

Pendrecht telt tientallen kunstwerken en daarom nam Mario Bosch vandaag geïnteresseerden mee op een speciale wandeling door de wijk. De rondleiding vond plaats in het kader van Rotterdamse Zolder Vondsten (RoZoVo).

Plein 1953
Een klein gezelschap verzamelt zich deze zonnige zaterdagmiddag op Plein 1953 bij de Kinderfaculteit. “Wie hier om zich heen kijkt, ziet meteen meerdere kunstwerken”, begint Mario zijn tour. Op het dak van de Kinderfaculteit staat de klok Tempus en voor de deur staat de watersnoodzuil. In de vijver staan de ‘Silhouetten’, op het podium dat in de Pendrechtse volksmond ook wel de Meeuwenplaat wordt genoemd. In de etalage van het vroegere Pendrecht Museum zijn schilderijen tentoongesteld. Midden op het plein staan de Provinciaaltjes (ooit stond dit beeld bij concertgebouw De Doelen) en de blauwe Walvis. Die laatste verdwijnt binnenkort in verband met de metamorfose die Plein 1953 ondergaat.

P1030523  P1030608

Diversiteit aan kunst
Na een korte uitleg over de achtergrond van deze kunstwerken, wandelt de groep verder richting de Zijpe. De Pendrechtse dagburgemeester heeft een speciale route door de wijk uitgestippeld die in totaal zo’n 4,5 kilometer beslaat. Deze route gaat langs twintig oude en nieuwere kunstwerken. De meeste staan in de buitenruimte; enkele staan binnen zoals het beeldje De Groet en het gedenkraam in de recreatieruimte van flat Korpersteyn en de muurschildering in de hal van de Zuiderkroonflat. De kunstwerken zijn allemaal zeer divers: onder andere standbeelden, mozaïeken, schilderingen, klokken en stenen passeren de revue. Meerdere kunstwerken hebben te maken met de watersnoodramp in 1953.

P1030639  P1030765

Bekende en minder bekende kunst
Sommige kunstwerken kent iedereen wel, zoals de mozaïeksofa Pendrechtbank op de hoek Slinge/Kerkwervesingel. Minder opvallend is bijvoorbeeld het tableau op de zijgevel van de portiekflat op de hoek Ooltgensplaatweg/Slinge. Velen zullen hier letterlijk aan voorbij lopen. En over de achtergrond van alle kunstwerken in de wijk weet ook lang niet iedereen het fijne. Mario wel; als geen ander weet hij alle details op te sommen en het gezelschap luistert dan ook boeiend naar zijn verhalen.

P1030532  P1030620

Gemist?
Wie de rondleiding heeft gemist, maar wel graag meer over kunst in Pendrecht wil weten, kan een kijkje nemen op de speciale kunstpagina op de website van Mario. Daar staat ieder kunstwerk genoemd en afgebeeld inclusief de nodige informatie.

Op Charlois TV zal binnenkort ook een reportage en een interview te zien zijn.

P1030745  P1030679

Volgende rondleiding: architectuur
Volgende week zaterdag 19 maart tussen 14.00-16.00 uur is er nog een tweede rondleiding. Dan neemt Mario je mee langs de architectuur in de wijk en vertelt over de bijzondere stedenbouwkundige opzet.

Aanmelden
Aanmelden kan via cultuurscout Kaboul Vermijs, charlois@cultuurscouts.com, onder vermelding van naam en aantal deelnemers.