Minister moet ingrijpen bij aanpak kwetsbare woningvoorraad Rotterdam-Zuid

Vandaag (maandag) staat er in het NRC een artikel over de aanpak van de kwetsbare woningvoorraad op Rotterdam-Zuid. Op bijgaande illustratie zijn de percentages van de kwetsbare woningvoorraad per wijk te zien in 2015, ten opzichte van 2011. In Pendrecht is dat 32,5%.

Lees het artikel hieronder:

Blok moet zich mengen in ruzie om R’dam-Zuid

Kwetsbare woningen. De aanpak van Rotterdamse achterstandswijken verloopt traag. Minister Blok gaat nu crisisoverleg organiseren.

Eppo König
22 februari 2016

„Zwakte van Rotterdam als minister moet ingrijpen”, sneerde Hamit Karakus afgelopen zaterdag op Twitter. De voormalige Rotterdamse PvdA-wethouder van wonen reageerde op het nieuws uit Den Haag. Minister Stef Blok (Wonen, VVD) roept vastgoedpartijen rond de nationale aanpak van Rotterdam-Zuid bijeen voor crisisoverleg. Vóór 1 april wil Blok de Tweede Kamer een oplossing presenteren.

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (2011) is een taaie strijd om scholing, werken en wonen te verbeteren. Rijk, gemeente en woningcorporaties hebben afgesproken tot 2030 eenderde van de 95.000 woningen in Zuid aan te pakken. Zo moeten er meer woningen voor midden- en hogere inkomensgroepen komen. Het gaat om 23.000 woningen van particulieren en 12.000 sociale huurwoningen met bijvoorbeeld verzakkingen of lekkende daken.

Gat van 40 miljoen

Maar het gaat erg traag. Zeker nu het stadsbestuur en de corporaties ruziën over het renoveren óf slopen en herbouwen van 10.000 particuliere woningen. De gemeente heeft voor dit jaar 10 miljoen euro toegezegd, maar dan nog is er een gat van 40 miljoen euro per jaar. Wethouder Ronald Schneider van wonen (Leefbaar Rotterdam) heeft vier grote corporaties gevraagd om ieder 5 miljoen euro per jaar bij te dragen. De rest zou van het Rijk moeten komen.

De vier corporaties (Vestia, Havensteder, Woonstad en Woonbron), verzetten zich fel. In een brief in het AD stelden ze vorige week: „Het is niet uit te leggen dat nalatige huiseigenaren beloond worden met geld van huurders.” Slecht onderhoud is het probleem van huizenbezitters en hypotheekverstrekkers, vinden zij.

„Die reactie is heel ongenuanceerd en maakt huurders nodeloos ongerust”, reageert Marco Pastors, directeur van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Als de markt het laat afweten, mogen gemeenten corporaties vragen om onrendabele investeringen in commercieel vastgoed te doen, zegt hij. „Het verlies hoeven ze niet te dekken met huurverhogingen, maar met de toekomstige waardestijging van hun vastgoed.”

Pastors vindt het geen ‘zwaktebod van Rotterdam’ dat minister Blok zich nu mengt. „Het is een nationaal programma. Mét het Rijk.”

De werkelijkheid is dat minister Blok min of meer gedwongen is in te grijpen door een motie van PvdA-Kamerlid Albert de Vries. De Rotterdamse PvdA-burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft De Vries persoonlijk opgebeld om geld van het Rijk te vragen, zegt het Kamerlid.

Voor het stadsbestuur zou steun van het Rijk juist de redding voor Zuid kunnen zijn. Wethouder Schneider krijgt al genoeg politieke tegenstand met zijn ambitie om 20.000 goedkope huurwoningen te slopen of om te bouwen.

De corporaties op hun beurt worden geconfronteerd met de nieuwe Woningwet die gemeenten meer invloed geeft op de sociale volkshuisvesting. „Het college en Marco Pastors liggen op ramkoers”, zegt Havensteder-bestuurder Hedy van den Berk. „Ze forceren het gewoon. Zo van: we zullen wel eens zien wie het voor het zeggen heeft.”

„Het is het spel der onderhandelingen”, zegt wethouder Schneider. „Los van het voorstel van 5 miljoen euro per corporatie, het belangrijkste is dat de gesprekken nu gaan lopen.”

Bron illustratie: Onderzoek & Business Intelligence