Oude foto’s of films van vroeger? Deel ze met de rest van de stad tijdens RoZoVo

Op zaterdag 5 maart vindt RoZoVo plaats in Pendrecht: Rotterdamse Zoldervondsten. Heeft u foto’s, filmpjes, dia’s of video’s uit de oude doos (1940-2000)? Neem ze mee en laat een expert ernaar kijken! Zo maken we met zijn allen het beeldverhaal over het culturele leven in de stad compleet.

RoZoVo
RoZoVo vindt plaats in het kader van ‘Rotterdam Viert de Stad!’, waarmee Rotterdam dit jaar tot aan de zomer 75 jaar wederopbouw viert. De wederopbouw van Rotterdam begon officieel vier dagen na het bombardement op 18 mei 1940.

Met RoZoVo bieden ROTTOP en Cultuur Concreet Rotterdammers een platform om foto- en filmmateriaal uit hun jeugd te delen met alle inwoners van de stad. Er vinden drie bijeenkomsten plaats in Rotterdamse wederopbouwwijken: Pendrecht, Kralingen-West en Prins Alexander. Hier kunt u oude foto’s en films voorleggen aan experts van Stadsarchief Rotterdam en Museum Rotterdam. Uw persoonlijke anekdotes worden opgetekend en de experts plaatsen het beeld in het Rotterdam van die tijd.

Een selectie van de beelden en de verhalen wordt in april getoond op beeldschermen in etalages in de binnenstad, in de Centrale Bibliotheek en in de drie genoemde wederopbouwwijken. De selectie is vanaf dan ook te zien via de website van ROTTOP en de bijbehorende Facebook-pagina.

Programma van de bijeenkomsten
De bijeenkomsten worden ingeleid met een lezing van architectuurhistoricus Wijnand Galema. Hij vertelt alles over de stedenbouwkundige totstandkoming van de betreffende wijk. Oma Greet, bekend van Havenloods Live, is de gastvrouw. Ze ondervraagt gasten over hun vondsten en verhalen. Oma Greet is een ras-Rotterdammer en geïnteresseerd in alles en iedereen. De middag wordt omlijst met een muzikale Rotterdamse verrassing. In Pendrecht geeft Paul van de Laar, directeur van Museum Rotterdam, de officiële aftrap. Hij weet als geen ander zijn toehoorders te boeien.

Data en locatie: zaterdag 5 maart, 14.30-17.00 uur, Vitaal Pendrecht, Plein 1953 nr. 192. Geen beelden meenemen maar wel geïnteresseerd? Ook dan bent u van harte uitgenodigd om te komen kijken en luisteren!

On tour met dagburgemeester Mario Bosch
De Pendrechtse dagburgemeester Mario Bosch verzorgt in het kader van RoZoVo twee rondleidingen door de wijk. Bij de eerste ligt het accent op kunst in de wijk, bij de tweede gaat het over de architectuur en stedenbouwkundige opzet. Data: zaterdag 12 en zaterdag 19 maart, 14.00-16.00 uur. Aanmelden kan bij de cultuurscout Kaboul Vermijs via charlois@cultuurscouts.com onder vermelding van naam, aantal deelnemers en de gewenste datum.

Meedoen?
• Is het beeld genomen tussen 1940 tot 2000?
• In Rotterdam?
• Van een culturele gebeurtenis?
• (Bij voorkeur) niet eerder gepubliceerd?
• En van goede kwaliteit?
• Heb je er geen bezwaar tegen dat het eventueel ook aan anderen wordt vertoond?

Neem dan de foto’s, filmpjes, dia’s of video’s mee naar één van de bijeenkomsten op 5, 12 of 19 maart. Hier worden de foto’s, kleinbeeldnegatieven en dia’s (maximaal A4-formaat) ter plekke gescand. Vervolgens kunt u ze weer mee naar huis nemen. Heeft u filmpjes of video’s? Laat dit van te voren even weten via info@cultuurconcreet.nl (ook bij uniek materiaal dat u nu al wil delen).