Mooi Passie en Paasconcert in de Open Hofkerk

Zondag 16 maart traden Irene Kleijwegt en Jan van Dijk op in Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Zij is Alt-Mezzo en hij is organist. Zij namen het publiek mee in de Passietijd en brachten hen naar Pasen.
Een deskundig en kritisch publiek luisterde aandachtig naar het spel op het mooie orgel van de Open Hofkerk door Jan van Dijk en de zang van Irene Kleijwegt.

Zij werd begeleid door Jan van Dijk.

Pastor Guus Ruijl leidde het concert in en vroeg het publiek de beide muzikanten met een warm applaus te verwelkomen.

Er waren er orgel solo’s met muziek van de zoon van de bekende Bach, Carl Philip Emanuel, van Bach zelf, van Domenico Zipoli, Hans Andriessen en Georg Friedrich Handel. Allemaal in het teken van de gang naar het kruis door Jezus.

Irene Kleijwegt zong allerlei liederen over die lijdensweg. Voor de pauze klonken liederen van Franck, zoon en vader Bach en na de pauze zong ze twee stukken uit het Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi. Guus Ruijl leidde dit in met te wijzen op het kleine kruis achter de preekstoel in de kerk. Irene zong in het Latijn over Maria, de moeder van Jezus, die erbij was toen haar zoon aan het kruis hing. “Stel je voor”, vroeg Ruijl aan het publiek.

Via liederen van Stradella, Reger, Wolf en Andreissen kwamen Irene en Jan uit bij Handel en zongen en speelden: “I know that my Redeemer liveth” uit the Messiah. Waarmee het publiek dus bij Pasen uitkwam.

Het was allemaal niet voor niets geweest.

Dat was de komst van de toehoorders ook niet. Die waren getuige van een mooi concert op een zondagmiddag in de passietijd in de Open Hofkerk in Pendrecht.

Het volgende concert in serie Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk is zondag 15 juni 2014 om 15:00 uur.