Mooi petje heb je op, man!

Bowen Paulle onderzoekt in opdracht van de stichting De Verre Bergen de effecten van de Kinderfaculteit en is vaak in de wijk, op de basisscholen en in de Kinderfaculteit te vinden. Hij maakte een fotootje met zijn smartphone van Rieks Westrik en wilde dat die op de website zou komen. Waarom eigenlijk …..
Bowen Paulle stuurde een mailbericht rond met daarop een fotootje dat ie maakte van Rieks Westrik. Hij schreef:

Hip Hop Culture in Pendrecht

Or biking-hipster culture?

In ieder geval: voor de website…

Op het petje staat Mt Ventoux Alt. 1912 m. Dat slaat op de Mont Ventoux en de hoogte van die col in de Provence. Rieks fietste die berg vaak op en afgelopen vakantie belandde Bowen Paulle, onderzoeker en socioloog verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, ook boven op die berg.

Nee niet op de racefiets, maar toch. Het uitzicht op 1912 meter hoogte is adembenemend, tenminste als de top en de karakteristieke observatietoren niet in wolken gehuld zijn. Er zijn geen andere bergen in de omgeving dus je kun er heel ver in de prachtige omgeving kijken. De zon zien schijnen in de rivier de Rhône, die dan als een zilverblikkerend lint naar de Middellandse Zee kronkelt. Als het echt helder is zie die zee ook.

Kijk je in noordelijke richting dan kun je Mont Blanc en andere met eeuwige sneeuw bedekte Alpenreuzen zien liggen. De helling is steil, dus je kijkt in noordelijke en zuidelijke richting in een bijna angstaanjagende diepte. Richting oost en west loopt de berg meer glooiend af met aan de oostkant Pays de Sault dat een schitterende lappendeken van lavendel- en koolzaadvelden laat zien.

De col wordt als hij vrij van sneeuw is door honderden fietsers, motorfietsers, sportauto’s, lopers beklommen. Fietsers staan vaak even stil en of brengen een groet bij het gedenkteken aan de Brit Tommy Simpson die op 13 juli 1967 op 1,5 kilometer van de top het leven liet.

‘De Beklimming van de Mont Ventoux’ is een brief van de Italiaanse dichter Francesco Petrarca over zijn tocht naar de top van de Mont Ventoux, die hij op 26 april 1336 maakte. Hij schreef de brief aan Dionigi di Borgo San Sepolcro. De brief werd omstreeks 1350 gepubliceerd. In deze brief beweerde Petrarca de eerste mens te zijn sinds de klassieke oudheid die een bergtop besteeg omwille van het uitzicht van de top, louter uit begeerte om zijn bijzondere hoogte nader in ogenschouw te nemen.

Petrarca’s beklimming van de Mont Ventoux wordt wel beschouwd als begin van het toerisme en soms ook wel van de bergsport. De top van de Mont Ventoux, de enige echte berg die de Zuid-Franse Provence rijk is, ligt op 1912 meter hoogte. Alhoewel recentelijke metingen de top 2 meter lager op 1910 meter hoogte leggen.

Bowen Paulle raakte van de zomer onder de indruk van de fietsers, die op hun racefietsen en mountainbikes de top halen. Er zijn er die in één dag de col van drie kanten beklimmen. Er liggen twee zware beklimmingen vanuit Bédoin aan de zuidkant en Malaucène aan de noordkant, Een minder zware beklimming vanuit Sault kan ook. Er wordt een lijst bijgehouden van sportievelingen die dit huzarenstukje op hun palmares weten te schrijven. Er is zelfs een groep die de er door paden door de bossen op de flanken te nemen 5 beklimming in één etmaal van weten te maken. Dan moet je heel vroeg beginnen en ben je niet voor donker thuis. Heb je zo’n 250 kilometer en gereden en ben je bijna 8 hoogte-kilometers, zo’n Mont Blanc hoogte, achter de kiezen.

Rieks en Bowen spraken af volgend jaar samen met nog een aantal anderen de beklimming te gaan doen. Er wordt vast een goed doel aan verbonden. Dat doen nagenoeg al die fietsers op de Mont Ventoux, die net als Alpe d’ Huez zorgt voor veel sponsorgeld voor allerlei soorten ziekten.

Rieks moet zo’n 20 kilo afvallen. Beiden zullen moeten gaan trainen. Moet kunnen.