Mooie cantorijklanken in Open Hofkerk

Kees van Eersel richtte na zijn benoeming tot cantor-organist van de Grote of Maria Magdalenakerk te Goes begin 1975 de Maria Magdalenacantorij op. Naast een concertpraktijk als organist en beiaardier is Kees van Eersel dirigent van het ook door hem in 1988 opgerichte Zeeuws Vocaal Ensemble en van de Maria Magdalenacantorij.

In het zondagmiddag op 4 november 2007 combineerde hij een niet eenvoudige opgave. Hij dirigeerde de cantorij en bespeelde tegelijkertijd het welluidende orgel van de Open Hofkerk.

Een mooi concert met prachtige en zuivere zang van de cantorij en twee fraaie orgelsoli van Van Eersel. Niet veel organisten hebben dat in de vingers. “Piet van Egmond deed het. Maar nog lastiger is het om van achter het orgel te dirigeren terwijl het koor naast je staat”, aldus de dirigent-organist, “je kun niet iedereen bereiken. In andere situaties treden we op met een kistorgel. Dan zit ik voor de cantorij.”

Na afloop toonde Jan van Dijk, de organist van de Open Hofkerk en organisator van de zondagmiddagconcerten zich erg blij met het geslaagde concert. Hij had het gezelschap aan begin hartelijk verwelkomd en zei hen zich thuis te kunnen voelen in Pendrecht. Immers veel straten in de omgeving van de kerk dragen namen van plaatsen uit Zeeland, die te lijden hebben gehad van de watersnoodramp. Hij had het publiek verzocht uit eerbied voor de Heer niet te applaudisseren na de verschillende partijen. Dat verzoek bracht hij over namens cantorij. Wat hem betrof had het publiek best na ieder stuk zijn instemming mogen betuigen.

Bij het uitreiken van de bloemen aan het eind van het concert klonk er dan ook wel een hartelijk applaus op in de kerk.