Mooie herinneringsuitvoering van de Marcus Passie

In een goed gevulde Open Hofkerk werd de Marcus Passie van Addie de Jong uitgevoerd. Een bijzondere uitvoering, want musici en concertgangers herdachten dat de componist 10 jaar geleden overleed. Zijn vertolking van het het lijdensverhaal uit het Marcus evangelie werd zondag 25 maart een streling voor het oor.
Op die prachtige zondag de 25e maart werd de Marcus Passie van Addie de Jong uitgevoerd in een tjokvolle Open Hofkerk. Zo’n oratorium op zich is al een herdenking. Addie de Jong koos het oudste lijdensverhaal van Jezus uit het evangelie van Marcus en zette dat op muziek. Met die uitvoering, die zondag wilde het Open Hofkoor en dirigent Jan van Dijk ook de componist zelf herdenken. Hij overleed 10 jaar geleden plotseling, nog maar 55 jaar jong. En wat voor muziek liet deze stadsbeiaardier en cantor-organist van de Goede Herderkerk in Schiebroek achter. Jan van Dijk, organist van de Open Hofkerk en dirigent van het Open Hokoor kan er alles over vertellen. Volgens hem kan de passie wedijveren met grote Passionen als die van Johann Sebastian Bach. Het verrassende is dat De Jong koos voor een vrouw als evangelist. Sopraan Lisette Emmink zong het leeuwendeel van de teksten letterlijk uit de Bijbel overgenomen. De uitvoering heeft Jan van Dijk vele uren voorbereiding gekost. En hem niet alleen. Het koor heeft veel geoefend en er is een generale repetitie geweest. Met veel voldoening keek Van Dijk terug op de uitvoering. Het meest trof hem de opmerking van Peter Scheele, de bas, die onder andere de tekst van Pilatus zong. Peter Scheele zong deze keer voor het eerst de Marcus Passie. “Wat een mooie muziek is dit”, had de solist uitgeroepen. Ook de andere solisten zongen schitterend. Het ad hoc orkest klonk voller dan tijdens vorige uitvoeringen. Mooi spel van de dwarsfluit, hobo en ook het orgel van de Open Hofkerk klopte helemaal in de uitvoering.
Het was een stralende lentedag. De voorzitter van het Openhof Koor, Tineke van de Meer, opende verheugd het concert. Zij bracht de componist Addie de Jong in herinnering en deed een aantal huishoudelijke mededelingen: “Sla niet allemaal tegelijkertijd uw programmaboekje om bij het luisteren!” en “Bij een Passie wordt niet geapplaudisseerd. Ik verzoek u dan ook niet te klappen aan het eind van de uitvoering!” Dat waren haar verzoeken aan het veelkoppige publiek. Zij dankte ook de sponsors die het concert mogelijk gemaakt hadden. Eén van hen kreeg vervolgens het woord van haar. Lionel Martijn van de deelgemeente Charlois. Hij was erg blij met het concert en sprak een paar wensen uit. Hij zou graag willen dat er meer jeugd naar een concert als dit kwam en wenste de Marcus Passie van Addie de Jong een grotere zaal toe. Hij wilde daarmee niets afdoen aan de kwaliteiten van de Open Hofkerk, maar gunde het muziekstuk een groter podium. Misschien dacht Martijn daarbij aan de vernieuwde kerk aan de Charloisse Kerksingel. Zou voor het muziekstuk fantastisch zijn. Maar zo’n uitvoering in de Open Hofkerk heeft zeker voor de betrokkenen bij de kerk en de wijk Pendrecht iets heel bijzonders.