Mooie Marcus Passie in Openhofkerk

In de omgeving van de kerk was goed te zien dat er iets aan de hand was. Anders staan er op zondag niet zoveel auto’s in de Dinteloordstraat, Sliedrecht en Middelharnisstraat. Ook paste er geen enkele fiets meer in het fietsenrek op het binnenplein van de kerk.

Prachtig weer buiten en een serene sfeer binnen in de kerk. Muzikanten, koor en solisten zorgeden voor een prachtige uitvoering van de Marcus Passie van componist Addie de Jong. Deze Rotterdamse componist overleed 10 geleden plotseling. De uitvoering van zijn Marcus Passie was dan ook een herinneringsconcert.

De voorzitter van het Open Hofkoor Tineke van de Meer opende het concert en sprak in korte trekken herdenkingswoorden uit aan de componist.

Vervolgens kreeg Lionel Martijn van de deelgemeente Charlois het woord. Hij wenste het muziekstuk een groter podium en sprak ook de wens uit dat jongeren uit zijn deelgemeente kennis gingen maken met deze mooie muziek.

En mooi was het. Solisten zongen de verschillende teksten van personen uit lijdensverhaal van Jezus. De rol van de evangelist Marcus werd door sopraan Lisette Emmink vertolkt. Addie de Jong zorgde hiermee voor iets nieuws in de passiemuziek. Elly Polhuis zong een andere vrouwenrol uit het spel, die van de slavin van de hogepriester die Petrus herkende. Tot drie keer toe zei Petrus daarop dat hij Jezus niet kende. Daarna kraaide de haan.
Het orkest zorgde voor stemmige muziek. En de organist bespeelde het kerkorgel. De organist van de Open Hofkerk, Jan van Dijk dirigeerde het muziekstuk. Dus Bert de Jong zorgde dit keer voor de mooie orgelklanken.
In de Marcus Passie komen prachtige koralen voor. Deze stukken werden gezongen door het Open Hofkoor. Mooie klanken, in een mooie kerk. Het zou toch jammer zijn als dat uit Pendrecht verdween.