Museummetro te bekijken vanaf 9 februari

De allereerste metro is te bekijken vanaf vrijdag 9 februari.

De metro bestaat 50 jaar en dat viert de RET met allerlei jublileumactiviteiten. Zo is bijvoorbeeld de allereerste metro opgeknapt. Dit werd gedaan door zo’n twintig medewerkers van de RET en stichting RoMeO. De museummetro is vanaf vrijdag 9 februari te bekijken. Dat is de dag waarop 50 jaar geleden de eerste metro van Nederland ging rijden tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal.

Openingstijden museummetro
De museummetro, waarin destijds prinses Beatrix en prins Claus mee reisden, staat opgesteld op metrostation Blaak. In de metro is ook een tentoonstelling ingericht.

De museummetro is te bekijken van vrijdag 9 februari tot en met dinsdag 13 februari op de volgende tijdstippen:
vrijdag 9 februari: 12.00 t/m 22.00 uur
zaterdag 10 februari: 10.00 t/m 22.00 uur
zondag 11 februari: 10.00 t/m 22.00 uur
maandag 12 februari: 8.00 t/m 22.00 uur
dinsdag 13 februari: 8.00 t/m 22.00 uur

Entree
Toegang gratis. Om bij de museummetro te komen, dien je wel in te checken bij de poortjes op het perron. Als je met je ov-chipkaart incheckt op metrostation Blaak, en binnen 20 minuten uitcheckt, betaal je niets. Check je pas na 20 minuten, maar wel binnen 2,5 uur, weer uit, dan betaal je het basistarief van 0,90 euro. Bij uitchecken na 2,5 uur wordt er vier euro van je saldo afgeschreven.

Speciale website
Op de speciale website www.50jaarmetro.nl is alles te vinden over de historie, de museummetro en de overige jubileumactiviteiten. Ook zijn er ingezonden metroverhalen te lezen en een heleboel foto’s te bekijken. Onder andere is daarin een foto te zien van de opening van de metrolijn tussen Slinge en Hoogvliet op 25 oktober 1974.

Speciale serie
Bij TV Rijnmond is wekelijks een speciale serie over de historie van de metro te zien, genaamd ‘Met Een Teringgang’. Dit is iedere dinsdag om 17.30 uur, en wordt ieder uur herhaald tot de volgende dag. De uitzendingen zijn ook terug te bekijken via de website van RTV Rijnmond.