Nieuwe tentoonstelling Stichting Historisch Charlois

Zuidwijk belicht

De nieuwe tentoonstelling van de Stichting Historisch Charlois heeft als fotothema de wijk Zuidwijk. Rotterdam breidde na de oorlog uit op Zuid met wijken als Pendrecht en Zuidwijk , in 1946 nog op de tekentafel en met start bouw in 1949 op basis van een ontwerp van Willem van Tijen. Zuidwijk kent acht buurten waarvan een aantal reeds gesloopt (Horsten en Burgen). Na de omvangrijke sloop verrezen in de Horsten en Burgenbuurt nieuwe comfortabele woningen in een gevarieerder aanbod. Foto’s laten een gevarieerd beeld zien van Zuidwijk met het dagelijks leven in jaren 50 en 60 in de oude nieuwbouw en de metamorfose van o.a. de Horstenbuurt en beslaan een periode van 60 jaar. De tentoonstelling begint op zaterdag 5 september voor de duur van drie maanden. De Oudheidkamer van onze stichting is gevestigd aan de Grondherendijk 84 in Rotterdam Oud Charlois (bereikbaar met bus 73). Onze openingstijden zijn zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur, behoudens feestdagen. Telefonisch zijn we bereikbaar op 010-4806618.

In het persbericht staat:

De nieuwe tentoonstelling van de Stichting Historisch Charlois heeft als fotothema de wijk Zuidwijk en wordt geopend op

Zaterdag 5 september 2009 om 13.00 uur

De opening vindt plaats in de stijl van de vijftiger jaren van de vorige eeuw, toen Zuidwijk werd gebouwd. Een drietal personen die heel veel met Zuidwijk op hebben, arriveren dan in een oldtimer-auto aan de achterzijde van ons pand in Rotterdam Oud-Charlois, om direct daarna te tentoonstelling te openen.

Het drietal bestaat uit Jeannette Philips (voorzitter Bewonersorganisatie Zuidwijk), Joop van der Hor (wijkcoördinator Zuidwijk en Heijplaat van de deelgemeente) en Huge Molendijk (PR en communicatie Vestia).

Zuidwijk kent acht buurten waarvan een aantal reeds gesloopt is (Horsten en Burgen). Na de omvangrijke sloop verrezen in de Horsten en Burgenbuurt nieuwe comfortabele woningen in een gevarieerder aanbod. Foto’s laten een gevarieerd beeld zien van Zuidwijk met het dagelijks leven in jaren 50 en 60 in de oude nieuwbouw en de metamorfose van o.a. de Horstenbuurt, en beslaan een periode van 60 jaar.

Wim den Boer

Voorzitter Stichting Historisch Charlois.