Nieuws van het Opzoomerfront

Wat is uw Opzoomeridee?

Meermanstraat (Rubroek)’Wij zorgen dat jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen en organiseren samen met hen sportactiviteiten zoals een voetbaltoernooi voor de buurtjeugd.’

Soderblomplaats (Ommoord)
‘Wij houden van een opgeruimde buurt. Daarom vegen we hier
regelmatig de boel aan.’

Claes de Vrieselaan (Middelland)
‘Wij zorgen dat kinderen goed en veilig kunnen buitenspelen en zetten bijvoorbeeld de straat af voor een
straatspeeldag voor de kinderen.’

Watergeusstraat (Bospolder)
‘Wij zorgen voor een schone en mooie straat. Zo knappen wij met alle buren de geveltuinen en plantsoenen op en onderhouden deze voortaan.’

Fideliolaan (Hoogvliet)
‘Wij zorgen dat alle culturen en generaties elkaar beter leren kennen. Om kinderen en ouders kennis te laten maken met elkaar, organiseren we bijvoorbeeld een speeldag.’

Editie 3, 2012 met Plantjesdag Watergeusstraat
Wethouder Korrie Louwes en dagelijks bestuurder Theo Coºkun snijden de taart aan
OP EIGEN KRACHT
Ook Opzoomeren?
Bel voor de folder 213 10 55 of kijk op www.opzoomermee.nl

Tien voor Taal
Vrouwen in Charlois helpen elkaar met Nederlands

Ik spreek Nederlands, jij spreekt Nederlands, wij spreken Nederlands. Op 12 april was er tijdens het Opzoomercafé in Charlois alle reden voor taart. Tien vrouwen uit Charlois gaan groepjes vrouwen uit hun buurt helpen om beter Nederlands te spreken. Niet door taalles te geven zodat de ‘d’s en ’t’s voortaan op de juiste plek staan, maar door met elkaar in het Nederlands te praten over onderwerpen zoals kinderen, gezondheid, boodschappen
doen… Een nieuwe taal leer je immers pas goed door te oefenen. Het initiatief van de vrouwen
-inmiddels ‘Tien voor Taal’ geheten-
werd dan ook door wethouder Korrie Louwes en dagelijks bestuurder Theo Coºkun beloond met taart.
Eerste initiatieven Opzoomer Mee roept dit jaar op om elkaar ook te helpen met Nederlands spreken. Niet moeilijk, leuk om te doen en hartstikke nuttig. Elk goed initiatief komt in aanmerking voor een (extra) bijdrage van Opzoomer Mee en een grote slagroomtaart. Op onze website ziet u wat u zoal kunt doen. De campagne is net begonnen,de eerste taalinitiatieven zijn al binnen.

www.opzoomermee.nl

www.rotterdamidee.nl startpagina voor bewonersinitiatieven in Rotterdam
Startpagina Rotterdamidee
In iedere wijk vind je bewoners met goede ideeën om de leefbaarheid in straat, buurt of stad te verbeteren. Deze bewoners moeten vaak flink zoeken naar het juiste adres of loket. Hoe kom ik aan tips, hulp en geld? Kijk op www.rotterdamidee.nl, startpagina voor bewonersinitiatieven in Rotterdam.

Voorbeeld Tussen Kunst en Kids
Leerlingen van basisscholen de Plataan en het Waterschip verfraaien met kunstenares Francoise Bakker een grauw en anoniem stukje van de wijk – de grote zuilen van metrostation Pernis – met kleurrijke muurschilderingen.

Colofon: Opzoomer Mee, Schiedamsedijk 55a , 3011 EE Rotterdam, Telefoon: (010) 213 10 55, Info@opzoomermee.nl, www.opzoomermee.nl