Nu ook oranje huurfietsen in Pendrecht

Behalve de gele oBikes zijn nu ook de oranje Donkey-leenfietsen in Pendrecht opgedoken.

Vorig jaar verschenen er al tientallen gele oBikes in Pendrecht, en nu zijn er ook, zoals in de Krabbendijkestraat, de oranje fietsen te vinden van Donkey Republic, een andere, Deense aanbieder van deelfietsen.

De Donkey-fietsen zijn er al in verschillende Europese steden: Barcelona, Berlijn, Budapest, Kopenhagen, Madrid, München en Wenen. In Nederland zijn ze er in Amsterdam en Rotterdam; Utrecht volgt nog. In de hoofdstad werden er vorig jaar een aantal verwijderd omdat ze teveel ruimte innamen.

Enkele verschillen
Het systeem van Donkey Republic werkt ongeveer hetzelfde als dat van de oBikes, zoals het huren via een speciale app op je smartphone, maar kent een aantal andere voorwaarden.

Lidmaatschap
Zo kun je de Donkeys niet alleen voor een enkel ritje huren, maar kun je ook een lidmaatschap afsluiten. Dit maakt langer gebruik van de fiets voordelig. Een lidmaatschap kost 9 euro per maand: dit omvat onbeperkt gebruik, tot maximaal 12 uur per dag. Niet-leden betalen 0,88 euro per halfuur of 5,95 euro per twaalf uur voor het gebruik van de fiets. Een lidmaatschap voor Rotterdam is beschikbaar voor iedereen, ook niet-inwoners van de stad, en ook geldig in de andere steden waar Donkey Republic actief is, zowel in Nederland als in Europa. Borg betalen is niet nodig.

Versnellingen
Een ander groot verschil met de oBikes, die wat zwaarder trappen, is dat de Donkeys lichte stadsfietsen zijn met drie versnellingen. Deze versnellingen zijn te ontgrendelen met de smartphone.

Parkeerbeleid
De Donkey-fiets mag je na gebruik terugzetten op dezelfde locatie waar je hem vandaan haalde (gratis) of op een andere drop-off locatie die zichtbaar is in de app (1 euro).

Meer informatie
Meer informatie over de oranje deelfietsen staat op de website van Donkey Republic.