Oeral Kozakkenkoor met Paasconcert in Open Hof Kerk

Zondag 29 maart 2015 om 15:00 uur zullen het Oeral Kozakkenkoor, Oekraïens Ensemble Uzory en Anna Karpenko een concert verzorgen in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk. De toegang is € 10,00 kinderen t/m 12 jaar gratis. Zaal open 14:30 uur.
Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

Oeral Kozakkenkoor
Oekraïens Ensemble Uzory
Gregor Bak, dirigent
Anna Karpenko, orgel

Russische muziek rond Pasen

Zondag 29 maart 2015
Aanvang 15:00 uur – Zaal open 14:30 uur
Toegang € 10,00 – kinderen t/m 12 jaar gratis

Kaartverkoop: Vitaal Pendrecht, Plein 1953 nr. 192; ma-do 09:00-13:00 uur

Reservering: 0180-616452, e-mail: dijk.music@upcmail.nl

In de pauze is er koffie en thee en kunt u elkaar en de musici ontmoeten.
Adres: Middelharnisstraat 153A, 3086 GJ Rotterdam Pendrecht.
De zondagmiddagmuziek is een samenwerkingsproject van de Protestantse Wijkgemeente Slinge en Vitaal Pendrecht en wordt ondersteund door de Gebiedscommissie Charlois.

Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

PASEN IN Rusland

Het beroemde Oeral Kozakkenkoor, opgericht in 1591 (!), begeleid door het ensemble Uzory, het
geheel o.l.v. de bekende presentator, musicoloog èn dirigent Grégor Bak staat deze middag garant voor een prachtig concert dat u niet snel zult vergeten!
Het prachtige orgel wordt bespeeld door de Russische organiste Anna Karpenko.
De zaal gaat 14:30 uur open, reserveren is noodzakelijk.

In 1591 werd door Tsaar Feodor Ivanovitz het regiment der Oeral Kozakken opgericht. Dit regiment diende als garde-eskadron van de Tsaar. De Oeral Kozakken, geliefd vanwege hun welluidende zang, waren dikwijls aanwezig bij festiviteiten van de Tsaar en zijn grootvorsten, waar ze triomfen vierden door uitvoeringen van Byzantijnse gezangen en Russische Kozakkenliederen. Het regiment was operationeel
tot 1917, het jaar van de Russische revolutie. Na de daarop volgende burgeroorlog weken vele kozakken uit naar West-Europa. In 1924 blies de oud-kozak Andrej Scholuch in Parijs het Oeral Kozakkenkoor nieuw leven in. In 1974 kreeg het koor in Nederland alle rechten van het oorspronkelijke regiment officieel overgedragen. Sinds 1993 staat het koor onder leiding van Grégor Bak. Het uit ruim 30 mannen bestaande koor krijgt in binnen- en buitenland een steeds grotere bekendheid en heeft verschillende radio- en televisieoptredens verzorgd.
In 2012 is het koor door de Russische UCA (Ural Cossacks Army) voor Nederland benoemd tot officiële vertegenwoordiging van de Oeral Kozakken met een eigen Ataman (hoofdman).

Dirigent Grégor Bak heeft, na het gymnasium en een klassieke pianostudie, muziekwetenschap gestudeerd aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Sinds 1993 is hij als dirigent verbonden aan het Oeral Kozakkenkoor.
Als pianist is hij zeer veelzijdig: hij speelt van klassiek tot popmuziek. Daarnaast is hij actief als componist en arrangeur. Vanaf 1992 presenteerde hij het klassieke muziekprogramma C-Majeur voor de NCRV-televisie en is zeer bekend geworden als presentator van veel bekeken TV-programma’s.
Zo presenteerde hij de programma’s Schoolstrijd, Thank you for the music en 176 afleveringen van Zo Vader Zo Zoon. Als uitvoerend musicus werkt hij samen met o.a. saxofonist Arno Bornkamp en met pianist Cor Bakker.

Ensemble Uzory komt uit de Oekraïne. Het orkest bestaat uit zes professionele musici met een hoogwaardige muziekopleiding. Behalve folklore spelen zij ook klassiek en tango. Het ensemble zal het Kozakkenkoor bij een aantal nummers begeleiden.

Anna Karpenko (Moskou) studeerde klavecimbel en orgel aan het Moskouse Staats Conservatorium. Zij won verschillende prijzen op internationale concoursen (w.o. 1ste prijs International Organcompetition Marcello Galanti en bij de Tariverdiev Competition 2007 in Kaliningrad). Zij treedt op als soliste (o.a. op orgelfestivals in Tallinn) en als begeleider van solisten. Met de ensembles ‘Hermitage Group’ en ‘Pratum Integrum’ nam zij 7 Caro Mitis CD’s op. Anna volgde masterclasses bij o.a. Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselböck. Zij was docent voor orgel in Moskou en organiseerde het 1ste Jeugd Orgelfestival in Tallinn (2012). In 2014 speelde zij soloconcerten in diverse kerken in Nederland en Tallinn, Estland.

———————————————————–

Volgende concerten in de serie Zondagmiddagmuziek:

29 maart:
Oeral Kozakkenkoor

14 juni:
Haags Quirinus Ensemble (sopraan, traverso, viola da gamba en theorbe), Jan van Dijk, orgel

27 september:
Rotterdams Kamerkoor o.l.v. Hanneke Verbeek